Transportkosten

Suezkanaal

Analyse Logistiek

Houthi's houden logistiek scheepvaart nog in greep

Waar er al hoop was dat de route via het Suezkanaal (zie foto) binnenkort weer normaal bevaren kon worden, is die deze week weer de grond ingeboord. Ondanks het bestoken van Houthi-doelen door de Amerikaanse marinemissie Operation Prosperity Guardian gaan de aanvallen op schepen onverminderd door.
23 Februari 2024
elektrisch rijden

Analyse Logistiek

Vol stroomnet dé uitdaging elektrificatie vrachtverkeer

Tot 2030 groeit het aandeel elektrische auto's beperkt, maar daarna gaat het harder dan eerder gedacht, bracht kenniscentrum ELaadNL deze week in een onderzoeksrapport naar buiten. Voor de elektrificatie van vrachtwagens is netcongestie een grote belemmering. Toch worden daar ook stappen in gezet. De haven van Rotterdam heeft voor het eerst een laadplein voor elektrische vrachtwagens waar acht vrachtwagens tegelijk kunnen worden opgeladen.
16 Februari 2024
export logistiek Rotterdam containers

Analyse Logistiek

Escalatie heeft weinig impact op containervervoer

De spanningen in het Midden-Oosten blijven toenemen, maar omdat de meeste containerrederijen de Rode Zee al mijden en omvaren via Kaap de Goede Hoop, heeft verdere escalatie volgens dataplatform Freightos geen impact op het containervervoer.
9 Februari 2024
transport containers containervervoer

Analyse Logistiek

Containertarief zwakt sneller af dan verwacht

Waar de spotprijzen voor containers sinds de aanvallen van Houthi-rebellen op vrachtschepen in de Rode Zee alleen maar stegen, is deze week voor het eerst een daling te zien. De Drewry World Container Index zakt met 4% tot $3.824 voor een  40 voetscontainer.
2 Februari 2024
export haven Rotterdam Scheepvaart

Analyse Logistiek

Minder schepen komen lossen in Rotterdam

De logistieke wereld blijft in de ban van de situatie in de Rode Zee. De spottarieven lijken de grootste stijgingen voorlopig achter zich te hebben gelaten. De tarieven stijgen nog wel, maar met 5% niet zo extreem. De Rotterdamse haven, de grootste van Europa, meldt dat het aantal zee- en binnenvaartschepen dat de haven aandeed in 2023 sterk is gedaald.
26 Januari 2024
koelcontainer

Analyse Logistiek

Impact Rode Zeecrisis hangt vooral af van duur

Het aantal schepen dat de Straat van Bab el Mandeb (die toegang geeft tot de Rode Zee) heeft gepasseerd is begin van dit jaar vergeleken met begin vorig jaar afgenomen met 45%, blijkt uit cijfers van ING Research. Dat heeft alles te maken met de onveilige situatie op de Rode Zee door aanvallen van Houthi-rebellen. Vannacht is een aanval geweest van de VS en het VK, gesteund door onder meer Nederland, op onder meer lanceerinstallaties van Houthi-rebellen in Jemen. Volgens de Amerikanen zijn de Houthi's verzwakt, maar de rebellen zelf hebben aangekondigd hard terug te slaan. Ook bestaan er zorgen over escalatie in de regio.
12 Januari 2024
containerschip

Analyse Logistiek

Nestlé en rederijen maken verduurzamingsslag

Steeds meer (food)multinationals hebben doelstellingen om niet alleen hun eigen broeikasgasuitstoot, maar die in de hele keten terug te dringen. Zo wil 's werelds grootste voedingsconcern Nestlé in 2030 de uitstoot van broeikasgassen (CO2, methaan en lachgas) ten opzichte van 2018 gehalveerd hebben. Eerder berichtten we al dat het concern daarvoor met melkpoederproducent Vreugdenhil Dairy Foods een samenwerking is aangegaan. Niet alleen de leveranciers, ook het vervoer moet duurzamer. Daarom gaat het concern voor containervervoer bij Hapag-Lloyd, Maersk en CMA CGM gebruik maken van schepen die varen op groene brandstoffen.
8 December 2023
Hoogwater Rijn

Analyse Logistiek

Hoogwater in Nederland en Duitsland

In Duitsland neemt het hoge waterpeil van de Rijn, dat voor belemmeringen voor de scheepvaart zorgde, weer af. In Nederland hebben we een uitzonderlijke situatie: het waterpeil is hoog in zowel de Rijn, het IJsselmeer en aan de kust. Een zeldzame combinatie volgens Rijkswaterstaat. De situatie is echter onder controle en zal van korte duur zijn. 
24 November 2023

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden