IMO

Analyse Logistiek

VS dreigt landen die groene scheepvaart willen

Vandaag 15:30 uur - Linda van Eekeres

De Amerikaanse president zet op zijn welbekende wijze druk op de rest van de wereld om niet akkoord te gaan met de verduurzamingsplannen voor de scheepvaart van de maritieme VN-organisatie IMO. De staking van de sjorders in de Rotterdamse haven wordt niet hervat en de haven gaat 'nu op z'n Rotterdams keihard aan de slag om de achterstanden zo snel mogelijk weg te werken'. De containerprijzen stijgen voor het eerst in vier maanden weer.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vandaag (vrijdag 17 oktober) is de laatste van een vierdaagse bijeenkomst van de International Maritime Organization (IMO) in Londen over het IMO Net-Zero Framework. Daarin worden afspraken gemaakt over een wereldwijde brandstofnorm en prijsmechanisme voor broeikasgasemissies. 

De VS dreigt met maatregelen tegen landen die (in woorden van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken) 'deze door Europa geleide neokoloniale export van wereldwijde klimaatregelgeving sponsoren'. De Amerikaanse tegenacties behelzen onder meer het heffen van havengelden en het weigeren van schepen die onder de vlag van betreffende landen varen in Amerikaanse havens. Ook Trump liet zich op zijn sociale mediakanaal Truth Social onomwonden uit over de plannen van de IMO.  

De sjorders in de Rotterdamse haven hebben het werk weer hervat en gaan ook niet meer staken omdat vakbond FNV Havens een akkoord heeft gesloten met de sjordersbedrijven over een nieuwe cao. Vanaf woensdag 8 oktober staakten de sjorders, die containers opschepen vast- en losmaken, vijf dagen lang. De rechter schortte de staking op tot vanochtend, maar zover is het dus niet meer gekomen. Vorige week vrijdag blokkeerde ook actiegroep Geef Tegengas vrachtverkeer naar de grootste terminals van de haven.

"De haven is vorige week krakend en piepend tot stilstand gekomen en we gaan nu op z'n Rotterdams keihard aan de slag om de achterstanden zo snel mogelijk weg te werken en de rust terug te brengen in de haven en de logistieke keten", stelt Port of Rotterdam in een verklaring. Als de staking weer was hervat had dit volgens het havenbedrijf 'een disproportionele impact hebben gehad op het logistieke systeem en de maatschappij'.

Deze werkweek konden containerschepen in Rotterdam weer worden afgehandeld, maar de achterstand is nog niet weggewerkt. Een week geleden was de wachttijd volgens data van GoComet in de haven van Rotterdam drie dagen. Op dit moment bedraagt de wachttijd zeven dagen.

Antwerpen krijgt 10 dagen respijt
In Antwerpen is de wachttijd de afgelopen week juist teruggelopen van zes naar vier dagen. Daar voeren Vlaamse loodsen sinds zondag 5 oktober stiptheidsacties. Vanaf woensdag zijn die voor tien dagen door de actievoerders opgeschort. "Hoewel de congestie geleidelijk afneemt, ondervindt de planning van op- en afvaarten nog steeds hinder. De diensten van Port of Antwerp-Bruges doen er alles aan om de impact te beperken, maar de verstoring zal naar verwachting nog aanhouden tot na het weekend", aldus een verklaring.

Er liggen nog steeds veel schepen te wachten voor de kust van Nederland en België. De gele bolletjes zijn vrachtschepen en de oranje bolletjes tankers die voor anker liggen. Bron: Vessel Finder

Containerprijzen stijgen voor eerst in 4 maanden
Na zeventien weken van daling op rij stijgen de containerprijzen deze week met 2% tot $1.687 per 40-voeter. De grootste stijger is Shanghai - Rotterdam met 6%. Drewry verwacht dat de spottarieven volgende week verdere stijging door algemene tariefsverhogingen (GRI's) die rederijen woensdag 15 oktober hebben ingevoerd. Het dataplatform verwacht dat deze opleving van korte duur zal zijn en de tarieven binnenkort weer dalen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden