De vertragingen in de haven van Rotterdam kunnen flink oplopen. Niet alleen is een staking van sjorders die woensdag was begonnen vandaag verlengd, ook blokkeren activisten twee grote containerterminals. Uitwijken naar de haven van Antwerpen kan niet, want daar staken de loodsen.
Vanaf woensdag 8 oktober staken de sjorders in de Rotterdamse haven. Zij zijn verantwoordelijk voor het vast en los maken van de containers aan boord van containerschepen. Vakbond FNV Havens eist een loonsverhoging van 7%. De staking van de sjorders van International Lashing Services en Matrans Marine Service is vanmiddag verlengd.
Tegelijkertijd is vandaag de organisatie Geef Tegengas begonnen met het blokkeren van vrachtverkeer naar de grootste terminals van de haven: Rotterdam World Gateway en APM Terminals. Volgens een Instagram-post van de organisatie is de actie gericht op wapenfabrikanten en hun transporteurs. "Door de logistiek naar Israël te faciliteren, ondersteunen deze bedrijven genocide en de koloniale bezetting van Palestina", aldus Geef Tegengas. Daarnaast geeft ze aan solidair te zijn met de stakers en hun strijd voor betere lonen te steunen. Volgens de organisatie is dit een verrassingsblokkade met honderd mensen vooruitlopend op een massa-actie morgen.
Uitwijken naar de haven van Antwerpen zit er ook niet in. Daar houden loodsen sinds afgelopen zondag stiptheidsacties omdat zij het niet eens zijn met de Vlaamse pensioenplannen. Op dit moment is de wachttijd voor schepen in de Rotterdamse haven volgens gegevens van GoComet drie dagen. In Antwerpen is dat opgelopen tot zes dagen. In de laatste update van de Antwerpse haven over de situatie van vanochtend staat dat er voor 90 schepen nog geen planning kan worden gemaakt (voor aanmeren en/of laden en lossen) en 22 schepen vertraging hebben. In Zeebrugge gaat het om acht schepen zonder planning en acht met oponthoud.
De opstoppingen kunnen gevolgen hebben voor de binnenvaart, transportbedrijven en natuurlijk voor importeurs en exporteurs.
Containertarieven dalen verder
De World Container Index van Drewry is voor de zeventiende keer op rij gezakt, maar deze week wel met slechts 1%. Ook waren er geen uitschieters. Het hoogste percentage waarmee de spottarieven zijn gedaald is 2%. Op één van de lijnen steeg de containerprijs met 1%, LA naar Shanghai.
In een wekelijkse update haalt databureau Freightos aan dat China als tegenreactie op het belasten van Chinese schepen in Amerikaanse havens (per 14 oktober) schepen uit bepaalde havens of op bepaalde data gaat weren uit landen die Chinese schepen benadelen. Freightos verwacht hier weinig gevolgen van. Amerikaanse rederijen zoals Matson en schepen onder Amerikaanse vlag hebben slechts een bescheiden aandeel op de route tussen de VS en China, aldus het platform.