Het vrachtwagentransport wordt volgend jaar opgeschud. Over elf maanden, op 1 juli 2026, wordt de vrachtwagenheffing ingevoerd. Voor trucks van meer dan 3,5 ton moet dan op veel snel- en hoofdwegen per kilometer betaald gaan worden. Hoe duurzamer het vervoer, hoe goedkoper. Dieselkilometers worden flink duurder. ING verwacht dat dit - samen met subsidies die uit de opbrengsten van de heffing betaald worden - een prikkel om oudere diesels die veel kilometers maken eerder te vervangen en te kiezen voor elektrische trucks.
Met de invoering van de vrachtwagenheffing verdwijnt de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor vrachtwagens tot 12 ton en wordt de mrb voor zwaardere trucks een stuk lager. Het Eurovignet wordt voor Nederland afgeschaft. Dieselkilometers worden flink duurder, rekent ING voor in een recent rapport, met een netto kostenstijging van zo'n 6,5% tot 8%. Volgens het rapport wordt circa 70% van de Nederlandse vrachtwagenkilometers op heffingswegen gereden.
Transport wordt zodoende duurder en transporteurs zullen hun kosten moeten doorberekenen. "Voor consumenten blijft de impact beperkt, omdat transport slechts een klein deel van de productprijs vormt", aldus sectorbanker Transport, Logistics & Mobility bij ING, Erik Slaaf in het rapport.
Het extra belasten van diesel maakt elektrische trucks volgens de bank aantrekkelijker. ING geeft aan dat in 2027 de kosten van diesel nog hoger worden als het Europese emissiehandelssysteem (ETS II) voor het wegtransport wordt ingevoerd. De kosten voor dieseltrucks zullen als deze CO2-heffing ook is ingevoerd in 2027 10% tot 12% hoger zijn dan in 2025, aldus de bank.
Het kostenverschil met elektrische trucks wordt zo kleiner. Maar, geeft ING ook aan, de aanschafprijs is nog altijd twee à drie keer zo hoog als van een dieseltruck. Gedeeltelijk kan dit opgevangen worden door een groter subsidiepotje, aangezien het de bedoeling is dat de opbrengst vrachtwagenheffing daarnaar terugvloeit. Volgens ING hikken nog veel transporteurs aan tegen overstappen op elektrisch en blijkt dat ook uit het feit dat er eind 2024 nog veel nieuwe diesels op op kenteken zijn gezet voor de overgangsregeling van de zero-emissie zones.
Er stonden op 1 januari 2025 volgens cijfers van het CBS 1.643 elektrische vrachtauto's (exclusief trekker voor oplegger) van een totaal van 63.197 in gebruik bij bedrijven geregistreerd in Nederland. Ook waren er 460 elektrische trekkers voor opleggers op een totaal van 87.837.
Zeecontainerprijzen
De World Container Index van Drewry' is deze week met 1% gedaald naar $2.499 per container van 40 voet. De spotprijzen op de meeste routes bleven stabiel. Alleen de lijnen van Shanghai naar New York en LA daalden met 2% en die van Rotterdam naar New York met 1%.
De Amerikaanse president Donald Trump heeft de hoogte van importheffingen bekendgemaakt voor de tientallen landen waarmee de VS nog geen overeenkomst had gesloten. De invoerrechten variëren van 10% - voor landen waarnaar de VS meer exporteert dan importeert - tot 50%. Zwitserland wordt geconfronteerd met importheffingen van 39%. Brazilië krijgt 50% voor de kiezen, vanwege de vervolging van oud-president Jair Bolsonaro. De VS stelt wel verschillende producten vrij, zoals sinaasappelsap. Maar producten als koffie en vlees worden wel belast met 50%.