In Nederlandse zeehavens werd in 2024 576.775 ton goederen gelost en geladen. Dat is minder dan een jaar eerder en het laagste tonnage in tien jaar tijd. Zowel het aantal goederen dat werd gelost als geladen nam af. Met name de aanvoer van natte bulkgoederen, zoals olie en vloeibaar gas, daalde. Bij deze producten is ook duidelijk te zien dat Rusland als leverancier in de ban is gedaan. In 2022 kwamen de meeste goederen uit Rusland, nu is dat de VS. Dit blijkt uit nieuwe CBS-cijfers.
Er werd qua gewicht 1,3% minder aan goederen aangevoerd. De aanvoer was alleen in 2020 lager. De export van goederen via de Nederlandse zeehavens naar het buitenland daalde met 0,5% en was daarmee de kleinste in tien jaar tijd. Het leeuwendeel, 78% van alle goederen worden overgeslagen in Rotterdam. De tonnage nam daar af met 0,8%. De overslag daalde ook in de havens van Amsterdam en Groningen. Alleen in North Sea Ports (Vlissingen en Terneuzen) nam de overslag toe volgens het CBS.
De aanvoer van natte bulkgoederen daalde met 3,1%. Voor olie(producten) was de afname 1,6%. De meeste van deze goederen kwamen uit de VS (66,2%). De import uit de VS name met 12,2% toe, terwijl die uit het VK met 9,9% afnam. Aan LNG kwam 12,4% minder de havens binnen. De export van natte bulkgoederen uit Nederland daalde ook (-5,7%).
De import via zeehavens van droge bulkgoederen nam met 0,6% af. De meeste droge bulkgoederen kwamen in 2024 uit Brazilië en Canada. De VS daalde van de tweede naar de vijfde plek, aldus het CBS. Vanuit de VS kwamen minder steenkool (-25,1%) en landbouwproducten (-7,7%). De afvoer van droge bulkgoederen nam met 11,9% toe.
Meer containers uit China
Het aantal containers (in TEU, containers van 20 voet) steeg met 4,1%. Het gewicht van de goederen daarin steeg met 3,5%. Bijna 30% van de goederen in containers kwam volgens het CBS uit China. Dat is 8,3% meer dan in 2023.
Hoewel uit de VS 4,7% minder werd geïmporteerd via de havens dan een jaar eerder, is het land met 55,8 miljoen ton toch verantwoordelijk voor het grootste deel van de goederen (14,1%), vooral aardolie en LNG. In 2022 stond Rusland nog op de eerste plaats, maar vanwege EU-sancties kwam in 2024 nog maar 3,2% van de goederen uit Rusland, aldus CBS.
Minder luchtvracht afgehandeld in tweede kwartaal
De statistiekdienst maakte ook kwartaalcijfers over het luchtvrachtverkeer bekend. In het tweede kwartaal van 2025 werd in Nederland 354.751 ton luchtvracht afgehandeld. Dat is 4,7% minder dan in het tweede kwartaal van 2024 toen er 372.113 ton vracht door de lucht van en naar Nederland ging. In het tweede kwartaal van dit jaar werd 343.597 ton vervoerd van en naar Amsterdam Airport Schiphol, 18.218 ton (5,0%) minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is volgens het CBS nog steeds bijna 97% van alle luchtvracht die in Nederland wordt afgehandeld. De rest gaat via Maastricht Aachen Airport. Daar werd meer vervoerd, maar dat compenseerde de afname op Schiphol dus slecht deels.
Containerprijzen
De World Container Index van Drewry is voor de achtste week op rij gedaald; deze week met 3% tot $2.424 per container ban 40 voet. Vervoer van China naar de VS daalde in prijs (LA -74%, New York -7%), maar ook naar Genua (-4%) en van New York naar Rotterdam (-3%) en Rotterdam naar China (-1%). Drewry verwacht dat de spottarieven verder dalen.
Waar er bij de eerdere grote tariefaankondiging van Trump op 2 april alles op alles werd gezet om nog voor de uiterste laaddatum (een week later) zoveel mogelijk goederen aan boord te krijgen, lijkt dat effect er deze keer niet te zijn. Dataplatform Freightos zag in ieder geval geen last-minute rush voor 7 augustus. "Mogelijk omdat er al veel vervoerd is om de oorspronkelijke deadline van juli te halen en omdat vervoerders het beu zijn."
Ondanks de druk op de containerprijzen, heeft rederij A.P. Moller - Maersk haar winstverwachting voor 2025 naar boven bijgesteld, vanwege de 'veerkrachtig marktvraag buiten Noord-Amerika'. De rederij gaat nu uit van een Ebitda van tussen de $8 en $9,5 miljard in plaats van $6 tot $9 miljard. In het in het tweede kwartaal groeide de omzet met 2,8% en werd er een brutowinst geboekt van $845 miljoen. De verwachte groei van het wereldwijde containermarktvolume is door Maersk bijgesteld naar 2% tot 4% (voorheen -1% tot 4%). De rederij verwacht dat de verstoring van scheepsverkeer in de Rode Zee het hele jaar zal aanhouden.