Shutterstock

Analyse Logistiek

Containers goedkoopst sinds Rode Zeecrisis

26 September 2025 - Linda van Eekeres

Opnieuw zakken de containerprijzen deze week, tot het laagste niveau sinds de Zwarte Zeecrisis waardoor schepen tussen Azië en Europa nog steeds omvaren rond Afrika. En het was even stil rond het tarievencircus van Trump, maar vandaag heeft hij toch weer nieuwe importheffingen uit de hoge hoed weten te toveren.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Tyfoon Ragasa die flink huis heeft gehouden in Taiwan en de Filipijnen, heeft ervoor gezorgd dat de container- en luchthavens in Hongkong en het zuiden van China maandag potdicht zaten. Sommigen zijn volgens dataplatform Freightos sinds gisteren (25 september) weer open. Volgens Hapag-Lloyd moeten schepen in de zeehaven van Hongkong nu tot twee dagen wachten en in Yantian in Guangdong kan dat zelfs een week duren. De rederij verwacht dat het transport in de regio flink verstoord wordt. Volgende week begint ook de Gouden Week ik China (1 tot 7 oktober). 

Containerprijzen dalen verder
De World Container Index van Drewry is voor de vijftiende week op rij gedaald. Deze week daalde de index maar liefst met 8% naar $1.761 per container van 40 voet. "De containertarieven tussen Azië en zowel Amerika als Europa bevinden zich op het laagste niveau sinds de crisis in de Rode Zee in december 2023 tot omleidingen leidde", schrijft Lars Jensen, oprichter van Vespucci Maritime, op LinkedIn. In oktober 2023 begon de Rode Zeecrisis doordat door Iran gesteunde Houthi's vanuit Jemen aanvallen uitvoeren op schepen, wel dan niet gelieerd aan Israël. Deze week was naar verluidt voor het eerst een Nederlands vrachtschip doelwit.

De grootste daling is te zien op de lijnen vanaf China. Shanghai - Los Angeles daalde in de index van Drewry het hardst met 10%, maar ook de andere zeetransport van China naar andere landen werd goedkoper. Van China naar Rotterdam is een daling van 9% te noteren. Alleen containervervoer van Rotterdam naar Shanghai werd 1% duurder. Drewry verwacht dat de spotprijzen de komende kwartalen verder zal dalen door een scheve verhouding tussen capaciteit en vraag. Drewry raadt verladers aan om flexibel te blijven door korte contracten af te sluiten, spottarieven goed in de gaten te houden en op tijd capaciteit vast te leggen. Ondertussen proberen rederijen tariefverhogingen op te leggen, zoals Hapag-Lloyd.

{{dataviewSnapshot(41_1758893162)}}
De containertarieven dalen al vijftien weken op rij.

Nieuwe heffingen VS voor trucks, medicijnen en keukenkastjes
Wie dacht dat alle Amerikaanse importheffingen nu wel bekend waren, komt bedrogen uit. De Amerikaanse president Donald Trump heeft vandaag op zijn eigen sociale mediakanaal Truth Social gepost dat er per 1 oktober 100% invoerrechten worden geheven over gepatenteerde medicijnen, behalve wanneer het bedrijf een fabriek gaat bouwen in Amerika. Op keukenkastjes en badkamermeubels wordt straks 50% invoerbelasting geheven en 30% op gestoffeerde meubels, waarmee de VS volgens Trump door andere landen overspoeld wordt. Voor zware vrachtwagens zijn importheffingen van 25% aangekondigd door Trump.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden