Na elf scherpe prijsdalingen op rij stabiliseren de spotprijzen voor zeecontainervervoer zich deze week, al zijn er veel uitschieters naar boven en naar beneden. Verder blijft het versturen van pakketjes naar de Verenigde Staten nog even lastig.
De neerwaartse beweging van de World Container Index van Drewry komt deze week (bijna) tot stilstand. Drewry's World Container Index daalt deze week met 1% tot $2.104 per container van 40 voet. Als we verder inzoomen blijkt dit toch wat anders te liggen. Op sommige routes is een sterke prijsdaling te zien en op andere een stijging. Zo stijgen de prijzen op de route van Shanghai naar New York met 12% en dalen de containerprijzen van Shanghai naar Rotterdam met 10%.
Met PostNL kunnen er sinds een week geen pakketjes naar Amerika worden gestuurd. En zij zijn niet de enige. In totaal hebben 25 leden van de VN-Wereldpostunie, waaronder Deutsche Post, hun pakketzendingen naar de VS opgeschort. Dit heeft alles te maken met de beëindiging van de regeling van de VS dat pakketjes met een waarde tot $800 zijn vrijgesteld van invoerheffingen.
Eerder werd de maatregel door de Amerikaanse president Donald Trump uitgesteld nadat pakketjes zich op bleven stapelen door de plotselinge afschaffing van de zogeheten minimis-vrijstelling. Vanaf vorige week vrijdag (29 augustus) moeten vervoerders de invoerrechten vooraf bij afzenders innen en afdragen aan de Amerikaanse douane. Cadeaus van privépersonen tot $100 zijn uitgezonderd. Het is de postbedrijven totaal onduidelijk hoe ze in de praktijk de invoerrechten moeten afhandelen. Ook de Wereldpostunie heeft namens hen opheldering gevraagd.
De afschaffing van de vrijstelling van invoerrechten voor kleine pakketjes was vooral bedoeld voor China, waar door Amerikaanse consumenten steeds meer op platforms als Temu, AliExpress en Shein besteld werd. Die handelsstroom heeft zich deels verplaatst naar Europa. Vorig jaar werden al meer dan een miljard pakketjes uit Azië via Nederland in de EU geïmporteerd.
Onbeheersbare pakketstroom uit China
De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) trok eerder dit jaar aan de bel over de 'onbeheersbare pakketstroom'. "Er komen steeds meer onveilige en niet duurzame producten op de Nederlandse markt. De bescherming van consumenten, het milieu, de gezondheid, de duurzaamheid en de veiligheid komen daarmee onder druk te staan. Dat geldt ook voor het vertrouwen van Nederlandse ondernemers in de werking van een gelijk speelveld", aldus ILT.
Deze zomer constateerde de Europese Commissie op basis van eigen onderzoek nog dat webshop Temu veel producten verkoopt die niet aan de Europese milieu-, veiligheids- en andere wetgeving voldoen. Brussel zint al langer op maatregelen tegen de Chinese webwinkels.
Nederlandse transportsector zet meer om
De Nederlandse transportsector heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 3,9% meer omzet gedraaid dan in hetzelfde kwartaal in 2024, blijkt uit nieuwe CBS-cijfers. Voor het zesde kwartaal achter elkaar gaat de omzet omhoog. Alle deelbranches verdienden meer, vooral de opslag- en dienstverlening voor vervoer en de binnenvaart.