De hoeveelheid luchtvracht die dit jaar tot nu toe in Nederland wordt afgehandeld is lager dan vorig jaar, blijkt uit nieuw CBS-cijfers. Wereldwijd steeg de groei van het luchtvrachtvolume in oktober wel volgens data van Xeneta. Wel is er sprake van vertraging van de groei. Wat zeecontainervervoer betreft stijgen de spottarieven deze week voor de vierde week op rij.
De World Container Index van Drewry stijgt met 8% tot $1.959 per container van 40 voet. Na zeventien dalingen op rij is dit de vierde week dat containervervoer duurder wordt.
De grote stijgers zijn de lijnen van China naar de VS en Europa. Zo stijgen de spottarieven van Shanghai naar zowel Rotterdam als Los Angeles met 9%. Vanaf die havenstad naar Genua en New York is een prijsstijging van 8% te zien.
Rederijen proberen volgens Drewry op de lijn van Azië naar Europa de spotprijzen op te drijven voor de start van de nieuwe contractonderhandelingen, door hogere vaste FAK rates van $3.000 tot $3.600 per 40-voeter vanaf 15 november.
Minder luchtvracht afgehandeld in Nederland
De hoeveelheid luchtvracht die in Nederland wordt afgehandeld is dit jaar tot nu toe lager dan in 2024, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Over het derde kwartaal werden opnieuw minder (-7,3%) goederen via de lucht vervoerd dan in 2025. In totaal werd in het derde kwartaal van dit jaar 361.627 ton vervoerd, waarvan veruit de meeste vracht via Schiphol. Maastricht Aachen Airport is de enige andere Nederlandse luchthaven die luchtvracht afhandelt, 3% van het totaal. Daar was in het eerste en tweede kwartaal al een stijging te zien en in het derde kwartaal nam de hoeveelheid sterker toe, van 5.736 naar 10.276 ton.
Het grootste deel van de luchtvracht, bijna 58% (208.200 ton) werd tussen Nederland en Azië vervoerd. Hiervan namen China en de Verenigde Arabische Emiraten meer dan de helft voor hun rekening, aldus het CBS. Daarna volgt 'Amerika', waarbij de VS goed is voor circa 50.000 ton van de totale 94.400 ton. Op de derde plaatst staat Afrika met 23.700 ton. Binnen Europa staat Turkije met 12.300 ton volgens het CBS boven aan de lijst qua vrachtafhandeling. Binnen de Europese Unie is dat Duitsland met 7.600 ton. De vrachtafhandeling binnen de EU nam als enige toe, van 14.000 naar 15.300 ton. Van niet-EU-landen werd 20.000 ton vracht afgehandeld.
Volgens dataplatform Xeneta is de wereldwijde groei van het luchtvrachtvolume in oktober weliswaar vertraagd, maar was de stijging met 4% op jaarbasis toch sterker dan verwacht. Voor het hele jaar verwacht Xeneta een groei van 3% tot 4% van het mondiale luchtvrachtvolume. De groei houdt aan, ondanks dat bedrijven minder goederen vooruit hebben besteld om de kosten van invoerrechten te drukken en ondanks dat de VS de vrijstelling van invoerrechten op goedkopere pakketjes heeft afgeschaft.
In oktober daalden de wereldwijde spotprijzen voor luchtvracht voor de zesde maand op rij, met 3% op jaarbasis tot $2,58 per kilo volgens data van Xeneta. De contractprijzen dalen sneller, met 8%.
Luchtvrachttarieven stijgen
Volgens de Freightos Air Index zijn ondanks dat de volumes lager liggen de luchtvrachttarieven van China naar de VS sinds half oktober met 15% gestegen tot ongeveer $6 per kilo. Dit wijst volgens het dataplatform op het begin van een piekseizoen, al wordt getwijfeld hoe hoog die piek deze keer zal zijn. De prijzen liggen volgens Freightos nog wel steeds onder de $7 per kilo die vorig jaar in dezelfde periode werden betaald.
De luchtvrachtprijzen van China naar Europa zijn sinds half oktober met 7% gestegen tot ongeveer $4,20 per kilo en liggen 5% hoger dan vorig jaar. Volgens Freightos is door de handelsoorlog en afnemende vraag van de VS uit China meer vraag op deze route gekomen. Door behoorlijke capaciteitsuitbreiding zijn de tarieven volgens Freightos echter per saldo ongeveer gelijk aan een jaar geleden.
DHL Global Forwarding, Freight zag in het derde kwartaal de omzet en winst dalen. DHL wijt dat aan het 'uitblijven van volumeherstel in de luchtvracht, dalende zeevrachttarieven en aanhoudende economische zwakte in Europa'.