Transportkosten

containers Barcelona

Analyse Logistiek

'Risico op tekorten en hogere prijzen neemt toe'

Havens aan de westkant van de Middellandse Zee zijn steeds voller geraakt door een combinatie van meer aanvoer vanwege de Rode Zeecrisis en weersomstandigheden. Maersk roept klanten op om in de haven van Barcelona (zie foto) goederen en lege containers zo snel mogelijk op te halen.
Eergisteren 15:30 uur
containerschip

Analyse Logistiek

'Wereldhandel via zee steeds meer gepolitiseerd'

De geopolitiek spanningen in het Midden-Oosten eisen een steeds grotere tol van de wereldhandel. Met het enteren van containerschip MSC Aries door Iraanse autoriteiten in de Straat van Hormuz afgelopen weekeinde, is nog meer onzekerheid voor de scheepvaart aangebroken. De vrees bestaat dat de vrije doorgang beperkt wordt, waarmee grote economische belangen op het spel komen te staan.
19 April 2024
waterstof

Analyse Logistiek

Waterstoftrucks als aanvulling op elektrische

MAN gaat als eerste Europese vrachtwagenfabrikant waterstoftrucks produceren. De eerste van de 200 vrachtwagens die worden gemaakt, worden al in 2024 afgeleverd aan vier Europese landen, waaronder Nederland, maakte de producent deze week bekend. Hoewel de actieradius van waterstoftrucks een stuk hoger ligt dan bij die met een accu, zal het aantal dat op de Nederlandse wegen rijdt door de hoge kosten en nog beperkte infrastructuur voorlopig waarschijnlijk nog beperkt blijven.
12 April 2024
elektrisch rijden

Analyse Logistiek

Subsidiepotje elektrische vrachtwagens alweer leeg

De subsidieregeling voor elektrische vrachtauto's werd afgelopen dinsdag (26 maart) geopend en het potje was de volgende dag alweer leeg. Op eerste dag zijn er volgens RVO 428 aanvragen binnen gekomen en op de tweede dag nog eens 219. Daarmee was de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) waar dit jaar €45 miljoen voor beschikbaar is met €1,5 miljoen overtekend.
29 Maart 2024
export haven Scheepvaart

Analyse Logistiek

Door koolstofcredits wordt omvaren nog duurder

De scheepvaart valt sinds 1 januari van dit jaar ook onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). Hierdoor moeten grote vrachtschepen (met een gross tonnage van 5.000 of meer) die Europese havens aandoen emissierechten betalen voor het uitstoten van CO2. Door het omvaren via Kaap de Goede Hoop vanwege de aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee, stijgen de kosten voor koolstofcredits nog extra hard.
15 Maart 2024
Kaap de Goede Hoop

Analyse Logistiek

Eerste fatale aanval Rode Zee zet zeevaart op scherp

Voor het eerst sinds de Rode Zeecrisis zijn er bij een aanval van Houthi's op een commercieel vrachtschip doden gevallen. Nederland stuurt een fregat naar het gebied. De vakbondfederatie ITF roept op om helemaal geen vrachtschepen meer door de Rode Zee te sturen, zolang de veiligheid van de bemanning niet gegarandeerd kan worden. Wat de spottarieven betreft blijft de ingezette daling doorzetten. Het algehele sentiment is dat de tarieven na de eerste aanvallen door Houthi-rebellen meer zijn gestegen dan de kosten voor de rederijen.
8 Maart 2024
Suezkanaal

Analyse Logistiek

Houthi's houden logistiek scheepvaart nog in greep

Waar er al hoop was dat de route via het Suezkanaal (zie foto) binnenkort weer normaal bevaren kon worden, is die deze week weer de grond ingeboord. Ondanks het bestoken van Houthi-doelen door de Amerikaanse marinemissie Operation Prosperity Guardian gaan de aanvallen op schepen onverminderd door.
23 Februari 2024
elektrisch rijden

Analyse Logistiek

Vol stroomnet dé uitdaging elektrificatie vrachtverkeer

Tot 2030 groeit het aandeel elektrische auto's beperkt, maar daarna gaat het harder dan eerder gedacht, bracht kenniscentrum ELaadNL deze week in een onderzoeksrapport naar buiten. Voor de elektrificatie van vrachtwagens is netcongestie een grote belemmering. Toch worden daar ook stappen in gezet. De haven van Rotterdam heeft voor het eerst een laadplein voor elektrische vrachtwagens waar acht vrachtwagens tegelijk kunnen worden opgeladen.
16 Februari 2024

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden