Voor de derde week op rij stijgen de spottarieven voor zeecontainers. Deze week is de stijging met 12% fors te noemen. De prijzen voor vervoer vanaf China trekken volgens de World Container Index van Drewry behoorlijk aan, vooral naar de VS. Vorige week daalden de tarieven op de lijnen van China naar Amerika, maar deze week stijgen zij meer dan dubbel zo hard.
Vorige week daalden de tarieven op de lijnen van China naar Amerika, maar deze week stijgen zij meer dan dubbel zo hard. Van Shanghai naar LA is een stijging van 18% te zien en naar New York van 19%. Maar ook naar de Europese bestemmingen is er opnieuw sprake van een prijsstijging. Shanghai - Rotterdam neemt 8% in prijs toe en naar Genua met 10%. Op jaarbasis zijn er nog steeds dalingen te zien. De prijzen tussen Shanghai en Rotterdam zijn 47% lager dan een jaar geleden en naar New York 46%. De enige lijn die op jaarbasis in de lift zit is New York naar Rotterdam (+16%). Er is veel capaciteit bijgekomen en wanneer schepen weer vaker de route via de Rode Zee nemen, zal er nog meer overcapaciteit komen.
Drewry ziet over de afgelopen drie jaar in december een vraaggroei met dubbele cijfers voor China - Europa. Het dataplatform verwacht voor volgende week op deze lijnen weer (lichte) prijsstijgingen, omdat rederijen nu al extra boekingen ontvangen in aanloop naar het Chinees Nieuwjaar in februari. Volgens dataplatform Freightos zal de vraag deze december waarschijnlijk nog sterker zijn dan vorig jaar doordat sommige verladers rekenen op een spoedige terugkeer van zeetransport naar de Rode Zee en daarom voorraden opbouwen met het oog op mogelijke verstoringen.
Geen voorrang transport en logistiek bij netcongestie
Bedrijven in transport en logistiek krijgen geen voorrang bij aanvragen voor een zwaardere aansluiting op het elektriciteitsnet in het nieuwe maatschappelijk prioriteringskader dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgesteld. Dit tot groot ongenoegen van Transport en Logistiek Nederland (TLN) die zich inzette om de sector prioriteit te geven. Volgens de organisatie is prioritering overigens slechts een noodmaatregel en lopen wachttijden zonder forse netverzwaring en betere benutting van bestaande capaciteit op tot tien jaar.
De haven van Rotterdam reageert op het rapport van Wennink - het advies dat kabinet-Schoof heeft gevraagd - dat 'het Rotterdamse industriecluster wacht op investeringen ter waarde van miljarden euro's op natuurvergunningen die vanwege de stikstofblokkade niet kunnen worden afgegeven'. "De energie-intensieve industrie in de haven moet concurreren op internationale markten en kampt met hogere energiekosten dan buurlanden. Ook het gebrek aan beschikbare elektriciteit (aansluitingen) vertraagt de noodzakelijke transitie."