Shutterstock

Analyse Logistiek

Voorzichtig aan meer schepen door Suezkanaal

Gisteren 15:30 uur - Linda van Eekeres

Meer rederijen durven het aan om weer door het Suezkanaal te varen. Naar verwachting zal het echter nog wel even duren voor de containervaart massaal is teruggekeerd. Ook vertaalt de voorzichtige terugkeer zich nog niet in lagere containerprijzen tussen Azië en Europa. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De spottarieven voor containers stijgen deze week voor de tweede keer op rij na drie dalingen. Deze week is loopt de World Container Index van Drewry met 2% op. Net als vorige week speelt het containervervoer van China naar Europa daarbij een belangrijke rol in. Vorige week stegen de prijzen van Shanghai naar Genua 15% en deze week stijgen ze met nog eens 13%. Shanghai - Rotterdam laat een stijging van 5% zien. Vorige week stegen ook de tarieven van China naar de VS, maar deze week dalen die tarieven net zo hard weer; naar Los Angeles met 7%. 

Rederijen annuleren veel scheepsreizen tussen China en de VS, maar toch lukt het daar niet om de tarieven op peil te houden. Dat komt volgens Drewry doordat de meeste kerstinkopen al in november zijn verscheept en er gewoonweg te weinig volume is om hogere prijzen te rechtvaardigen. Het dataplatform verwacht daarom dat containerprijzen op deze route de komende week licht verder dalen.

Van China naar Europa is een andere beweging te zien. Drewry ziet een verschuiving in seizoenspatronen. "De afgelopen drie jaar heeft Drewry een maandelijkse vraaggroei van dubbele cijfers in december waargenomen, waardoor sterke volumes aan het einde van het jaar de 'nieuwe norm' zijn geworden", aldus het dataplatform in een toelichting bij de containerindex. Rederijen zien nu al vroege boekingen, omdat Chinees Nieuwjaar in februari 2026 valt. Hierdoor verwacht Drewry voor volgende week een lichte prijsstijging.

De grote rederijen CMA CGM en Ocean Alliance hebben aangekondigd bepaalde routes weer via het Suezkanaal af te leggen. Volgens Xeneta is dat een belangrijke stap richting een grootschalige terugkeer van containerschepen naar de Rode Zeeregio. Peter Sand, hoofdanalist bij het maritieme bureau zegt in update dat dit een belangrijk begin is. "Tot nu toe werden doorvaarten via het Suezkanaal per geval bekeken, waarbij om Kaap de Goede Hoop geplande reizen werden omgeleid. De aankondiging van CMA CGM is belangrijk omdat het een structurele verandering betreft met een vast schema voor de doorvaart door het Suezkanaal bij elke afvaart", aldus Sand. Andere grote rederijen, waaronder Hapag-Lloyd en Maersk, hebben nog geen concrete planning bekendgemaakt en ZIM wacht op goedkeuring van de verzekering, geeft Xeneta aan. 

Sand benadrukt wel dat we 'nog een eind verwijderd zijn van een grootschalige terugkeer van containervervoer over de Rode Zee' en geeft aan dat in november 2025 120 containerschepen door het Suezkanaal voeren, tegenover 583 in oktober 2023 (vlak voordat de Houthi's op regelmatige basis schepen begonnen aan te vallen).

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden