De VS schafte al eerder dit jaar de vrijstelling op de importheffing voor goedkopere pakketjes af om de ongebreidelde stroom aan pakketjes uit China in te dammen. De EU wil ook dergelijke maatregelen nemen, en nu wil Nederland per januari een toeslag in te voeren voor pakketjes uit China.
In een conceptwetsvoorstel staat dat de handling fee gaat gelden voor pakketjes met een waarde tot €150, meldt de NOS. Per soort product in het pakket is de handeling fee €2, met een maximum van €6. Frankrijk, België en Luxemburg willen een dergelijke toeslag op 1 januari toevoegen.
Volgens de inbreng van de Douane voor een rondetafelgesprek in maart van dit jaar over de onhoudbare pakketstroom worden ongeveer 3 miljoen individueel geadresseerde pakketjes per dag geïmporteerd via Nederland (1.200 per minuut). 80% daarvan vervolgt zijn weg naar andere landen binnen de Europese Unie. "Met deze aantallen is het voor de Douane, maar ook voor andere nationale autoriteiten simpelweg niet mogelijk effectief te controleren, bijvoorbeeld op zaken als productveiligheid. Dit is een gevaar voor consumenten, maar zorgt ook voor oneerlijke concurrentie voor het Europese bedrijfsleven dat zich wel houdt aan deze regels."
De Douane heeft het over een explosieve groei van het aantal e-commercezendingen. Volgens cijfers van de Europese Commissie over 2024 werden er dat jaar in totaal 4,6 miljard pakketten van onder de €150 in de EU geïmporteerd, gemiddeld 12 miljoen pakketten per dag. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2023 toen de waarde 2,3 miljard bedroeg. En in 2022 was dat nog 1,4 miljard.
Recentelijk waarschuwde de Consumentenbond nog dat volgens onderzoek van consumentenorganisaties uit Duitsland, Frankrijk, België en Denemarken 70% van de producten die via Temu en Shein Europa binnenkomen niet voldoet aan de EU-veiligheidsnormen. Een kwart van de onderzochte producten was zelfs gevaarlijk (brandgevaar, verstikkingsgevaar of giftige stoffen).
"De VS schafte afgelopen zomer de zogeheten de-minimisvrijstellingen af, wat de afgelopen maanden tot een aanzienlijke herschikking van e-commerce luchtvrachtvolumes en -capaciteit heeft geleid", stelt databureau Freightos in zijn jongste nieuwsbrief. "De EU heeft toegezegd de de-minimisregels uiterlijk in 2028 in te trekken, maar mogelijk al volgend jaar. Het VK heeft nu ook besloten de uitzondering te beëindigen. Door een latere ingangsdatum (2029) bestaat echter de vrees dat er juist een nog sterkere golf e-commercegoederen het land binnen kan komen."
Containertarieven
Freihtos constateert ook dat nog voordat schepen massaal terugkeren naar de Rode Zee er al tekenen zijn van toenemende overcapaciteit in de markt. "De groei van de vloot, zelfs terwijl er nog omgevaren wordt, heeft ervoor gezorgd dat de containertarieven in het grootste deel van 2025 lager liggen dan een jaar eerder."
De World Container Index van Drewry stijgt deze week met 7% na drie dalingen op rij. Containervervoer van China naar Europa en de VS is hier debet aan. Shanghai - Genua spant de kroon met +15%. De onzekerheid rond het Suezkanaal zorgt volgens Drewry 'voor extra volatiliteit op de handelsroutes tussen Azië en Europa'. Wanneer de route volledig hervat zou worden (waar nu nog geen sprake van is) zou er veel meer capaciteit op de markt terugkomen en dat zal een neerwaartse druk op de tarieven uitoefenen, stelt het dataplatform.