Shutterstock

Nieuws Logistiek

Subsidie moet aanschaf van e-trucks versnellen

17 December 2021 - Kimberly Bakker1 reactie

Bedrijven die in de toekomst een elektrische vrachtwagen aanschaffen, krijgen 40% van de meerkosten vergoed. Zo staat in de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks. "Zonder steun van de overheid stellen bedrijven de aanschaf van e-trucks tot 2029 uit. Dit kan marktverstoringen veroorzaken. Het is wenselijk om de instroom van emissieloze voertuigen te versnellen zodat de technologie beproefd kan worden", aldus staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat.

De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt volgend jaar definitief doorgezet, met als gewenste startdatum 1 juni. Dat schrijft staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Het doel van de subsidieregeling is om de stadslogistiek in 2030 volledig emissieloos te laten plaatsvinden. Ongeveer 11.700 e-trucks zijn daarvoor nodig. "De meeste bedrijven zullen zonder overheidssteun de aanschaf van een e-truck uitstellen tot 2029", schrijft Van Weyenberg. "Dit kan marktverstoringen veroorzaken. Het is wenselijk om de instroom te versnellen. Onder meer om zo de technologie te testen in de praktijk."

Rekenvoorbeeld
Met de subsidie krijgen bedrijven – onder meer in de voedingsmiddelenindustrie – 40% van de meerkosten van de aanschaf van een elektrische vrachtwagen vergoed. Voor een grote onderneming kan het bedrag oplopen tot 12,5% van de verkoopprijs, met een maximum van €17.800, van een elektrisch voertuig met een maximale van massa tot 12 ton. Voor een kleine onderneming is dat maximaal 37% voor de aanschaf van een zero-emissie trekker-oplegger van meer dan 12 ton. Volgend jaar stelt het kabinet €13,5 miljoen beschikbaar voor de regeling. Een jaar later is dat €14 miljoen en nog eens een jaar later loopt dat bedrag op naar €21 miljoen.

Het kabinet heeft ook een rekenvoorbeeld meegegeven: "Een elektrische vrachtwagen kost op dit moment ongeveer €300.000. Een grote onderneming kan vanaf juni €60.000 aan subsidie tegemoet zien. Vanuit de milieuinvesteringsaftrek (MIA) komt daar nog eens €34.000 bij. Dat betekent dat een elektrische vrachtauto dan nog 'slechts' €206.000 kost." Bij een gemiddeld subsidiebedrag van €45.000 kunnen zeshonderd e-trucks op de weg worden gebracht.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Reacties
1 reactie
karel ingenbleek 18 December 2021
elektrische Pick up trucks vallen die hier ook onder
U kunt niet meer reageren.

Actuele prijzen
en noteringen in 1 overzicht

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen van o.a. grondstoffen, vlees & zuivel

Analyse Logistiek

Zitten containertarieven op hun (voorlopige) piek?

Analyse Logistiek

Veel foodbedrijven ervaren toeleveringsproblemen

Analyse Logistiek

Voedingsproducenten VS vrezen grote havenstaking

Analyse Logistiek

Vrachtwagenchauffeurs dreigen VK te gaan mijden

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden