Shutterstock

Analyse Logistiek

Nestlé en rederijen maken verduurzamingsslag

8 December 2023 - Linda van Eekeres

Steeds meer (food)multinationals hebben doelstellingen om niet alleen hun eigen broeikasgasuitstoot, maar die in de hele keten terug te dringen. Zo wil 's werelds grootste voedingsconcern Nestlé in 2030 de uitstoot van broeikasgassen (CO2, methaan en lachgas) ten opzichte van 2018 gehalveerd hebben. Eerder berichtten we al dat het concern daarvoor met melkpoederproducent Vreugdenhil Dairy Foods een samenwerking is aangegaan. Niet alleen de leveranciers, ook het vervoer moet duurzamer. Daarom gaat het concern voor containervervoer bij Hapag-Lloyd, Maersk en CMA CGM gebruik maken van schepen die varen op groene brandstoffen.

Het gaat om de helft van het volume dat Nestlé dit jaar over zee heeft vervoerd. Scheepvaart maakt overigens maar een klein deel uit van de totale CO2-voetdruk van het voedingsconcern.

Groene brandstof staat ook hoog op het priorititeitenlijstje van de containerrederijen zelf. Tijdens de vorige klimaattop COP in november 2022 werd het Green Shipping Initiative gelanceerd en in juli van dit jaar bereikten de 175 lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties in Londen een akkoord over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart. In 2030 moet minstens 5% van de brandstof emissievrij of -arm zijn en tegen 2050 moet de scheepvaart netto-nul emissie uitstoten.

Op de COP28 van dit jaar in Dubai hebben grote containerrederijen waaronder Maersk, Hapag-Lloyd en MSC een verklaring ondertekend. Zij willen onder meer dat de IMO een einddatum stelt aan wanneer er nog schepen mogen worden gebouwd die alleen op fossiele brandstof varen.

Met een einddatum voor de bouw van schepen die alleen varen op fossiele brandstof willen de rederijen het investeringsvertrouwen vergroten, zowel voor nieuwe schepen als voor de infrastructuur voor de (nieuwe) brandstofvoorziening. "De enige realistische manier om deze doelstellingen te verwezenlijken voor een industrie die verantwoordelijk is voor 2-3% van de mondiale broeikasgasemissies is door op schaal en tempo over te stappen van fossiele naar groene brandstoffen", aldus Maersk in een persbericht.

Beprijzen van broeikasgassen
Daarnaast pleiten de containerrederijen voor een effectief mechanisme voor het beprijzen van broeikasgassen, zodat groene brandstof concurrerender worden in de transitiefase waarin zowel fossiele als groene brandstof wordt gebruikt. Hieruit zou zowel een premie voor groene brandstof betaald moeten worden als RD&D en investeringen in ontwikkelingslanden, zodat zij niet achterblijven in de transitie. Maersk-CEO Vincent Clerk zegt in het persbericht dat het prijsmechanisme de kloof tussen fossiele en groene brandstoffen moet dichten en 'ervoor moet zorgen dat de groene keuze gemakkelijker te maken is voor onze klanten en consumenten wereldwijd'.

Ook willen de scheepvaartmaatschappijen dat het bij voldoen aan regelgeving mogelijk wordt om de uitstoot van broeikasgassen niet alleen per schip, maar ook per groep schepen te berekenen. Het bundelen van schepen zou investeringen versnellen.

Containerprijzen
De betrouwbaarheid van het transport is weer wat afgenomen. 11% van de geplande afvaarten wordt naar verwachting de komende vijf weken geannuleerd. Het cancelen van afvaarten heeft momenteel succes, want het spottarief voor 40 voets containers is afgelopen week gestegen met 6% naar $1.462. Op jaarbasis is er een daling van 32% te zien. De grootste stijging was deze week te zien op de lijnen vanaf Shanghai. Naar Genua en Rotterdam 15% en naar New York 7%.

Bulkvervoer
De Baltic Dry Exchange Index is gezakt van 2.937 punten vorige week naar 2.495 deze week. Vorige week was dit 1.758 punten. De Panama-index, voor schepen met een capaciteit van 60.000 tot 70.000 ton graan of andere grondstoffen, daalde van 2.219 punten naar 2.197 punten.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Analyse Logistiek

Snel nog exporteren voor stijging handelstarief VS

Analyse Logistiek

Containertarieven dalen verder, maar niet overal

Analyse Logistiek

Kabinet zoekt nog uitweg voor zero-emissiezones

Analyse Logistiek

Graanschepen doelwit van raketaanvallen Rusland

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden