Voedingsmiddelenconcern Pepsico ervaart de negatieve gevolgen van de logistieke onbalans en de zeer hoge grondstofkosten. Daarom ziet het zich genoodzaakt om de prijzen voor bepaalde producten te verhogen. Ook zal het consumenten proberen te overtuigen om de meer winstgevende producten te kopen.
Op de grondstoffenmarkt, in de logistieke sector en in de toeleveringsketen. Overal lopen de kosten op. Dat merken ze ook bij Pepsico. CFO Hugh Johnston gaf daarom aan dat het concern waarschijnlijk de prijzen voor bepaalde producten gaat verhogen. Dit om die hogere kosten te compenseren. Ook geeft hij aan de mix van producten die het verkoopt te veranderen. Dit om consumenten naar de meer winstgeverende items te duwen. "Dan moet je denken aan het kopen van verschillende verpakkingen Lay's chips in plaats van de grootverpakkingen van één soort", zo meldt hij in een interview bij Bloomberg.
Volgens de CFO is dat een van de weinige manieren tegenwoordig om wat marge te winnen. "We hebben al wel ons vermogen verbeterd om demografische gegevens in verschillende regio's beter te benutten. Daardoor kunnen we de schapruimte efficiënter gebruiken", voegt hij toe.
Goed kwartaal
Overigens doet Pepsico het niet slecht. Afgelopen week maakte het de kwartaalcijfers bekend en die overtroffen de schattingen van analisten. De omzet steeg met 11,6% naar $20,19 miljard. Omgerekend is dat ongeveer €17,4 miljard. Analisten gingen uit van een omzet van $19,39 miljard. Tegelijkertijd werd de prognose voor het hele jaar verhoogd, tot een groei van 8%. Eerder was dat 6%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.