Tony's Chocolonely groeit wereldwijd, maar sluit het boekjaar wel af met een verlies van €4,7 miljoen. Dat heeft onder andere te maken met de kosten die werden gemaakt voor het plan van een 'Willy Wonka-park' in Zaandam. Wereldwijd groeit de omzet wel, met name in Oostenrijk, Zwitserland en Groot-Brittannië vinden de chocoladerepen gretig aftrek.
Wereldwijd steeg de omzet van Tony's Chocolonely tot en met september van €88,4 miljoen naar 109,6 miljoen (+24%), zo blijkt uit het 'jaarFairslag'. Toch kijkt de chocoladeproducent aan tegen een verlies aan van in totaal €4,7 miljoen (-4,3%). Dat komt volgens directeur Henk-Jan Beltman door de eenmalige kosten en afschrijvingen. "Zonder die kosten is sprake van groei en zouden we een kleine winst maken." Belangrijk was de overname van de 'Althaea De Laet'-fabriek in België. "Door een eigen fabriek te exploiteren, kunnen we sneller innoveren en de hoeveelheid bonen die ingekocht worden, opschalen."
De verkoop in Nederland daalde in bovengenoemde periode met 13%. De chocoladefabrikant acht de Nederlandse markt nu volwassen. Er wordt ook geen groei meer voorspeld. In Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland ging de verkoop driedubbel over de kop. In Engeland en Ierland worden de repen van Tony's Chocolonely ook populairder. Het bedrijf verwacht komend jaar naar een omzet van €146,5 miljoen te groeien. Dit wil het te bereiken door nog meer geld in marketing te stoppen. Afgelopen boekjaar trok het daar ruim €3 miljoen voor uit.
Circus in de ijskast
Dat het bedrijf desalniettemin een verlies van €4,7 miljoen zag, komt vooral door de eenmalige uitgaven voor een zogenaamd 'Tony Chocolonely Circus' in Zaandam. Het idee was een soort 'Willy Wonka-park', waar bezoekers de fabriek van binnen kunnen bekijken. Dit plan is in de ijskast gezet, omdat de strategie is gewijzigd en een belangrijke investeerder zich terugtrok. De miljoenen die waren vrijgemaakt, gaan naar internationale uitbreidingen. Daarnaast kostte het partnership met Pharrell Williams de producent ook een behoorlijke duit, en zorgden bonussen van de dertiende maand aan medewerkers voor verliezen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.