Shutterstock

Nieuws Ketensamenwerking

'Leverancier en supermarkt moeten meer samenwerken'

2 Maart 2022 - Kimberly Bakker

De wereldmarktprijzen voor zuivel, graan en oliën zijn afgelopen jaar gemiddeld met 30% gestegen. Ook verpakkingen, transport en energie zijn fors duurder geworden. Het einde van die prijsstijgingen is – met de oorlog tussen Rusland en Oekraïne – nog niet in zicht. Een probleem voor veel voedingsmiddelenbedrijven. Zij willen de kostenstijgingen doorberekenen in de supermarktprijzen. Die zitten daar echter totaal niet op te wachten. Welke oplossingen zijn er? Sectoreconomen van ABN Amro gingen op zoek.

Voedingsmiddelenproducenten gaven afgelopen jaar massaal bij supermarktketens aan niets anders te kunnen dan de hogere kosten door te berekenen. Bij de supermarkten viel dit nieuws niet goed, onder meer vanwege de hevige concurrentiestrijd waarin retailers zich bevinden. "Sinds eind vorig jaar zijn supermarkten en leveranciers daarom verwikkeld in forse onderhandelingen over inkoopprijzen", stellen Rob Morren en Henk Hofstede. "In sommige gevallen heeft dit al geleid tot lege schappen en het 'tijdelijk' niet kunnen krijgen van bepaalde producten." Supermarktketens vrezen dat producenten hun prijzen niet snel verlagen als de grondstof- en productiekosten weer dalen.

'Vaker contracten opstellen'
Een betere samenwerking tussen de supermarkten en leveranciers is gewenst, stellen de sectoreconomen van ABN Amro. "Een mogelijke oplossing is dat er vaker contracten worden opgesteld waarin wordt opgenomen dat de afzetprijzen van leveranciers kunnen stijgen bij hogere grondstofprijzen. Belangrijk is dan wel dat er ook staat dat de prijzen weer moeten dalen als leveranciers lagere inkoopkosten hebben." Volgens de auteurs gebeurt dit al bij verschillende versproducten. "Dergelijke contracten vragen wel om grote openbaarheid, waarbij beide partijen in elkaars 'boeken' moeten kunnen kijken."

Volgens Morren en Hofstede hebben fabrikanten en supermarkten ook de taak om richting de consument uit te leggen waar de prijsverhogingen vandaan komen. "De Nederlandse consument leeft al jaren in de veronderstelling dat voedsel goedkoop is. Een gemiddeld boodschappenmandje is bij ons goedkoper dan in veel andere landen." Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek geven wij gemiddeld 8% van ons inkomen uit aan voedsel. Uitleg hierover is belangrijk, omdat prijsverhogingen in de toekomst vaker voor gaan komen. "Dit vanwege de stijgende kosten die samenhangen met de verduurzaming in de voedselketen. Geen leuke boodschap, maar wel het echte verhaal."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden