Consumenten willen steeds vaker weten waar de producten die ze kopen vandaan komen en of deze producten op een 'fatsoenlijke' manier (met oog voor dier, natuur en mens) zijn geproduceerd. Ook ontbossing behoort tot dat rijtje. En om een toeleveringsketen zonder ontbossing te kunnen garanderen, start voedingsconcern Unilever met het inzichtelijk maken van de keten van palmolie. Dat doet het in samenwerking met het digitale crowdsourcingplatform van Premise.
In de keten van palmolie is met name de eerste mijl belangrijk, zo stelt Unilever. "Aangezien palmolie binnen 24 uur na de oogst moet worden verwerkt, wordt over het algemeen aangenomen dat de molen in de omgeving het product verwerken. Dit moeten we echter beter controleren", stelt het voedingsconcern in een persbericht. "We moeten zeker weten dat onze inkoop geen verband houdt met ontbossing." In sommige gevallen wordt er gehandeld via een tussenpersoon die veel verder afgelegen is. Unilever heeft daarom besloten om de toeleveringsketen voor palmolie zo transparant mogelijk te maken.
Dat doet het bedrijf in samenwerking met het digitale crowdsourcingplatform van Premise. In een recente pilot in de provincie Atjek in Sumatra werden meer dan 5.000 foto's en informatie over verzamelpunten ingewonnen, via onder meer de telers. Premise stuurde het verkregen materiaal vervolgens door zijn kwaliteitscontrolesysteem De geloofwaardigheid van de foto's wordt dan bijvoorbeeld gecontroleerd. "Dit helpt ons een beter beeld te krijgen van voorheen ongedocumenteerde delen van de palmtoeleveringsketen."
Op dit moment zoekt Unilever naar een model om het project op te schalen, waarbij onder meer leveranciers en consumentengoederenbedrijven worden gevraagd om mee te doen. "Individuen kunnen zich machteloos voelen bij uitdagingen als ontbossing of klimaatverandering. Onze samenwerking met Premise brengt daar verandering in", aldus Andrew Wilcox, senior manager Sustainable Sourcing and Digital Programmes bij Unilever. "Technologie is immers een krachtige factor voor traceerbaarheid en transparantie van de keten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.