defotoberg / Shutterstock.com

Nieuws Retail

Confrontatie voetafdruk laat vleesverkoop dalen

31 Januari 2022 - Kimberly Bakker

Noorse consumenten die geconfronteerd worden met de CO2-voetafdruk van hun aankopen, schaffen minder vaak vlees aan. Dat is de conclusie die de Noorse online supermarketketen Oda trekt uit een onderzoek dat het afgelopen jaar, in samenwerking met marktonderzoeksbureau Cicero, heeft uitgevoerd.

Online supermarkt Oda heeft afgelopen jaar alle producten in het schap gecategoriseerd op basis van hun CO2-voetafdruk: laag, medium of hoog. "Consumenten gaven aan het onmogelijk te vinden om te beoordelen welke aankopen nou precies klimaatvriendelijk zijn", aldus Louise Fuchs, hoofd duurzaamheid van Oda bij Greenqueen. De resultaten worden gedeeld op de kassabon, waarmee een zogenaamde 'klimaatbon' is ontstaan. En dat heeft een opvallend resultaat. De online supermarkt zag de vleesverkopen sindsdien namelijk dalen.

Bij Oda was het afgelopen jaar daarnaast een stijging zichtbaar in de verkoop van de plantaardige producten. "Eén op de vijf burgers die we verkopen, is inmiddels vegetarisch. Vegetarische maaltijden zijn tevens een stuk populairder geworden. Het recept van linzensoep stond afgelopen jaar in de top tien van verkopen. Dat was een jaar terug nog ondenkbaar." Andere Noorse supermarkten overwegen inmiddels om hetzelfde te doen.

Uiteraard is wel de vraag of de trend volledig te wijten is aan de zogenaamde 'klimaatbon'. Het consumeren van plantaardige voedingsmiddelen is immers wereldwijd in opkomst en neemt sinds de coronapandemie een forse vlucht. Dit onder andere omdat consumenten meer en meer met gezondheid bezig zijn.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Vlees & Eiwit

Eiwittransitie blijkt gebaat bij minder communicatie

Nieuws Grondstoffen

Bonen niet als grondstof eiwit zien maar als voedsel

Achtergrond Vlees & Eiwit

Steak en entrecote taboe bij Franse vleesvervanger

Achtergrond Vlees & Eiwit

Deense voedseltransitie in volle gang

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden