Banana Business

Interview Banana Business

Banana Business ziet grondstof in bananenschil

21 September 2021 - Kimberly Bakker

Steeds meer start-ups houden zich bezig met het terugdringen van voedselverspilling. Een van de manieren om dat te doen, is het verwerken van groente- en fruitreststromen in nieuwe, innovatieve voedingsmiddelen. Banana Business, een van de partners van Dutch Food Week, zet daar ook op in. "We maken eigenlijk een broodje shoarma of flammkuchen, maar dan anders. Namelijk met bananenschillen", vertellen twee van de vijf initiatiefnemers in gesprek met Foodbusiness.

Joëlle van Wissen, Marit Aardema, Daphne Groot, Minke ter Hedde en Simone Borm. Vijf studenten die op de universiteit begonnen zijn met het opzetten van een foodconcept. De focus daarbij: het verminderen van voedselverspilling. Een eerste project was een succes en dus werd nagedacht over een tweede project. "We zijn op zoek gegaan naar een reststroom die veel voorkomt in Nederland. Zo kwamen uit bij bananenschillen. Gemiddeld consumeren we in Nederland ongeveer twintig gram banaan per persoon per dag, want neerkomt op 720 miljoen bananen per jaar. De schil blijft over. We hebben geëxperimenteerd met mogelijkheden en kwamen toen uit bij Pulled Peel", vertelt Ter Hedde.

Pulled Peel dus. Kunnen jullie daar iets meer over vertellen?
Borm: "We wilden een alternatief maken voor vlees. Niet per se in voedingswaarden. Want dat lukt natuurlijk niet met bananenschillen, daar zitten minder eiwitten in. Pulled Peel is te vergelijken met reepjes shoarma. Je kan het toevoegen op een broodje, een wrap of bijvoorbeeld een flamküchen. Ook hebben we bitterballen van bananenschillen gemaakt. Uiteindelijk moet de horeca het kunnen verkopen, met een eigen recept erbij."

Ter Hedde: "Maar dat is niet ons enige doel ermee. We willen ook mensen inspireren om buiten de bekende paden te denken. Je hoeft niet altijd alles meteen weg te gooien. Sommige producten kun je verrassend genoeg nog een tweede leven geven. Het is ook leuk om te zien dat consumenten echt geïnteresseerd zijn in hoe het werkt. En dat biedt mogelijkheden."

Waar komen jullie reststromen – de bananenschillen – vandaan?
Borm: "We werken samen met NederBanaan in Ede. Dit is het eerste Nederlandse bedrijf dat bananen produceert in ons land. Dit doen ze met de Panamaziekte in hun achterhoofd. Ze willen de banaan beschermen en telen daarom in potten (in plaats van vollegrondsteelt). Over ongeveer acht weken wordt de eerste oplage verwacht. Wij gebruiken de schillen die dan vrijkomen. Hopelijk kunnen we daarna uitbreiden naar andere leveranciers."

Die voedingswaarde is voor de consument natuurlijk wel steeds belangrijker. Zien jullie dat als uitdaging?
Borm: "Bij vleesvervangers denk ik niet dat het dé reden is om een bepaald product te kopen. Dan staat duurzaamheid daar nog boven." Ter Hedde is het daarmee eens: "Je kunt het gebruiken op dezelfde manier als een vleesvervanger, maar de voedingswaarden zijn – zoals eerder gezegd – niet gelijk. Toch is het wel belangrijk om te weten wat er wél in zit. Je moet immers ook kunnen communiceren over houdbaarheid. Immers, als we uiteindelijk naar de retail willen."

Is dat ook een doel, de retail? Of houden jullie het voorlopig bij horeca?
Borm: "Door de samenwerking met NederBanaan kunnen we hun netwerk gebruiken. Er zijn ook diverse horecapartijen aangesloten. Daar kunnen we dus sowieso terecht. Ook in het zuiden van het land hebben we verschillende partijen gesproken en werd enthousiast gereageerd. Ik werk zelf ook in de horeca en hoor veel interesse. Je ziet dat steeds meer interesse is in unieke concepten. Denk aan Bagels&Beans die nu een insectenburger aanbieden."

Een broodje shoarma, maar dan met bananenschillen. Banana Business zet erop in.

Ter Hedde: "Hoewel de consument enthousiast is, blijkt uit proefdagen, is het niet meteen een doelstelling om direct in de retailsector te belanden. Helemaal ook omdat je dit product met context moet verkopen. Je kan het niet gewoon in de winkel leggen, dan koopt waarschijnlijk niemand het. Althans, niet als je er nog nooit van gehoord hebt. Consumenten zijn meer en meer gericht op duurzaamheid, maar het consumeren van reststromen is voor velen echt nog een stap te ver. Mond-tot-mondreclame is voor ons dan ook heel belangrijk. Ons doel is dus niet om direct de retail te halen, eerst willen we bekend worden in de horecasector. Ons doel is om mensen te inspireren minder product te verspillen. Bewaar de kliekjes, gooi niet iets weg dat nog niet over de datum is en kook niet te veel."

Welke uitdagingen zien jullie voor komende periode?
Borm: "Het gebruik van bananenschillen is een uitdaging an sich. Niet alleen is het lastig om consumenten te overtuigen, ook is het lastig in de productie. Je wil machines hebben om je product te produceren, maar in de industrie is geen tot zeer weinig ervaring in het produceren met bananenschillen. Ook het analyseren van de voedingswaarden is een uitdaging. Tegelijkertijd is dat ook wel een leuke uitdaging."

En hoe ziet de toekomst eruit?
Borm: "Onze missie is het verminderen van afval in de bananenindustrie. Ik hoop dat we na de eerste oplage van NederBanaan kunnen uitbreiden. Misschien kunnen we kijken of we de verspilling in de havens van Rotterdam of België kunnen verlagen. Dat zijn mooie doelen."

Jullie zijn ook partner van de Dutch Food Week, die van 9 tot en met 16 oktober plaatsvindt. Waar kijken jullie het meeste naar uit?
Ter Hedde: "Netwerken. We zitten in een start-upfase en hebben de afgelopen anderhalf jaar bijna niemand fysiek kunnen spreken. Het is al lastig genoeg om een product van de grond te krijgen, helemaal een productie zoals die van ons. Dus dat is voor ons iets om echt naar uit te kijken."

Foodbusiness is mediapartner van de Dutch Food Week. Meer weten over het programma en de overige partners? Kijk op www.dutchfoodweek.nl.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden