Cono

Nieuws Cono Kaasmakers

Cono Kaasmakers wil in 2030 klimaatpositief zijn

30 April 2021 - Kimberly Bakker

Cono Kaasmakers wil in 2030 met de hele eigen kaasketen klimaatpositief zijn. Dat meldt de kaasmaker, onder meer bekend van Beemster Kaas, in een persbericht. Het bedrijf zet hiermee opnieuw stappen in zijn ambitieuze duurzaamheidsbeleid.

De overheid heeft, op basis van Europese richtlijnen, bepaald waar Nederland op het gebied van duurzaamheid in 2030 en 2050 moet staan. Deze doelstellingen gaan onder meer over CO2-reductie en klimaatneutraal zijn. Cono Kaasmakers gaat nog een stapje verder en spreekt over klimaatpositief zijn. "Dit betekent dat we CO2 uit de lucht gaan halen door bijvoorbeeld bomen te planten of dat we CO2 in de bodem gaan vastleggen", zo schrijft het. "De kaasmakerij is al klimaatneutraal en daarom committeren we ons nu aan de ambitie om de hele kaasketen klimaatpositief te krijgen."

Stappenplan
Cono Kaasmakers heeft verschillende stappen opgesteld om klimaatpositief te worden. Zo behelst het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy 18 indicatoren om boerderijen te verduurzamen. Daarnaast wordt verder ingezet op het verduurzamen van transport, verpakkingen en de kaasmakerij. Algemeen directeur Wim Betten: "Ambitie uitspreken is een mooi ding. Dat zouden meer mensen moeten doen. Ik twijfel er niet aan dat we met onze generaties aan kennis en vakmanschap ook deze klus gaan klaren. Als we klimaatpositief willen zijn dan gaat dat linksom of rechtsom gebeuren."

Betten vervolgt: "We gaan daarbij natuurlijk luisteren naar onze leden en onze omgeving. We gaan actief aan de slag met innovatieve projecten die onze CO2-uitstoot verminderen of vastleggen. Nogmaals, het begint met een ambitie en dat is misschien een drupje, als iedereen ambitieus aan de slag gaat, dan kan een drup een flinke bui worden." 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Analyse Verpakkingen

'Groene plastics tot vier keer zo duur als uit fossiel'

Interview Verpakkingen

'Vervangen van aluminium is pas de eerste stap'

Analyse Verpakkingen

Klimmende papierprijs krijgt weerslag op karton

Achtergrond Verpakkingen

Van glas en blik naar karton: 'begin van transitie'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden