Shutterstock

Nieuws Consumentengedrag

Duitse consument koopt minder melk en meer room

12 Augustus 2021 - Kimberly Bakker

Onze oosterburen zijn wisselvallig als het gaat om hun zuivelaankopen. Bij de start van de coronacrisis waren vooral consumptiemelk, kwark en boter in trek. Maar, o ver de afgelopen zes maanden is de verkoop daarvan weer iets afgenomen. Room en zuivelspreads werden echter juist vaker gekocht.

Duitse consumenten kochten in de eerste zes maanden van het afgelopen jaar – bij de start van de coronapandemie – meer zuivelproducten (met uitzondering van kaas) dan een jaar eerder. Dit had grotendeels te maken met de sluitingen van de horecagelegenheden. De 'hamsterwoede' droeg ook sterk bij aan de hoge groeipercentages. In de eerste helft van dit jaar was het nog altijd niet mogelijk om uitgebreid buitenshuis te eten en grote versoepelingen vonden pas in juni plaats. Je zou dus verwachten dat Duitse consumenten afgelopen zes maanden net zo veel zuivelproducten hebben gekocht.

Minder melk, meer room
Die stelling klopt slechts deels. Zo daalde het verkochte volume consumptiemelk met 5,1% tot 1,7 miljoen liter, al is ten opzichte van de periode voor de coronapandemie nog wel een plus zichtbaar. Toen kwam het verkochte volume uit op 1,69 miljoen liter. Ook kochten Duitse consumenten minder kwark; het betreft een min van 5,1% tot 199.000 ton. De verkoop van boter daalde het sterkste, met 6,2%. Dit heeft deels te maken met de 'baktrend' die zich aan het begin van de coronacrisis voordeed. In omzet daalden deze categorieën met respectievelijk 0,7%, 2,9% en 4,6%.

Room en zuivelspreads zijn dit jaar wel meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Zo steeg de verkoop van room met 1,6% tot 190.000 ton. Dat is veel meer dan voor de coronacrisis, toen kwam het verkoopvolume niet verder dan 167.000 ton. In omzet steeg deze productcategorie met 2,7%. Zuivelspreads werden 3,1% meer verkocht en de verkoopvolumes van yoghurt bleven afgelopen zes maanden stabiel.  

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Nieuws Grondstoffen

Graan zet toon bij dalende voedselprijzen

FB TV Daniëlle Duijndam

Krappere melkproductie in wereld stuwt zuivelprijzen

Achtergrond Ondernemen

Zwaar weer voor zuivel en kiwi's in Nieuw-Zeeland

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden