Flevosap

Food People Wyno Vermeulen

Na 30 jaar nog volop groeiambitie bij Flevosap

28 Mei 2024 - Linda van Eekeres

Voor een wand vol met tientallen flessen puur sap met verschillende labels legt eigenaar Wyno Vermeulen uit hoe er in het dertigjarig bestaan van Flevosap bijna ieder jaar wel een smaak bijkwam naast appelsap. Bijvoorbeeld rode bieten- of appel/ananas/perziksap. Ook zijn er verschillende eigen merken, zoals sLandsBeste en Oersap, en produceert de onderneming voor private label. In totaal staan er een stuk of twintig verschillende merken in de kast. Flevosap is nog steeds het grootste merk.

De onderneming heeft 32 medewerkers, waarvan vijf chauffeurs. Per jaar komt er 8 tot 10 miljoen liter sap uit de fabriek. De Nederlandse retail is een belangrijk afzetkanaal. Er gaat ook een deel naar out of home-kanalen. Daarnaast is er export naar Spanje, Duitsland, België, Engeland, Frankrijk, een enkel land buiten de EU en de Nederlandse Caraïbische eilanden.

Flevosap bestaat dertig jaar. Hoe is het allemaal begonnen?
"Mijn ouders (op de foto naast Wyno red.) kwamen in '67 vanuit Limburg naar Flevoland en hebben fruitbomen geplant. Mijn vader had tijd over en kon bij de buurman werken. Dat betaalde niet goed en hij had snel bedacht: ik kan beter appels direct aan consumenten verkopen. We bleven met te kleine, scheve, kromme appels zitten. In Zwitserland kwamen we troebel appelsap tegen. Zo zijn we appelsap gaan maken. Snel ging het balletje rollen en lagen we in de eerste Albert Heijn. Toen in alle AH's in Flevoland en daarna werd het landelijk opgepakt. Die sneeuwbal rolde maar door. Doordat we direct aan winkels leverden, was dat extra marge voor de winkel en we deden proeverijtjes in winkels. Het ging in het begin heel makkelijk. We liggen nog niet bij elke supermarkt in de schappen. Bij de Jumbo en Plus bijvoorbeeld wel lokaal, maar ik verwacht wel dat dat landelijk wordt."

Hoe zijn jullie begonnen met sap persen?
"Dat hebben we helemaal zelf moeten uitvinden. We hebben veel kennis voor het persen uit Zwitserland moeten halen."

Wat is het geheim van het succes?
"Zorgen dat de smaak goed is. Marketingtechnisch zijn wij niet het bedrijf dat miljoenen heeft voor tv-reclame. De smaak is constant. Het is puur sap. De appels en peren persen we uit, de rest kopen we als sap aan, dus niet als concentraat. We zijn begonnen met appel, toen kwam heel gauw sinaasappel erbij en pas veel later peer. Nu hebben we allerlei smaken: appel/gember, wortel, biet, cranberry. Ieder jaar komt er eigenlijk wel eentje bij, het is langzaam opgebouwd."

"Als we afvullen, brengen we het sap een minuut naar 82 graden en dan is het steriel. We halen niet meer dan 80% uit een appel, terwijl je met enzymen er 100% uit kan halen. De droge pulp gaat naar veevoer. We zijn aan het kijken hoe we het restproduct nog meer kunnen verwaarden."

Als je jezelf tegenkomt in de supermarkt, in het schap ziet staan, dat is wel kicken

Wyno Vermeulen

Wat zijn wat jou betreft de hoogtepunten in die dertig jaar?
"Als je jezelf tegenkomt in de supermarkt, in het schap ziet staan, dat is wel kicken. Een bottelfabriek neerzetten als fruithandelaar is een hele prestatie. Ik zet de flessen ook nog steeds altijd even mooi recht. Met getalletjes heb ik niks, maar als ik op de snelweg rijd en ik kom de jongens van het transport tegen, daar kan ik enorm van genieten."

En de dieptepunten?
"Dan doel je zeker op onenigheid in de familie. Gelukkig is dat voor het bedrijf achter de rug. Ik wil er verder niks over zeggen, we moeten positief blijven en vooruit."

Je broer is uiteindelijk met tussenkomst van de Ondernemingskamer uitgekocht en sinds 2020 is Green Organics mede-eigenaar. Welke kansen biedt die samenwerking?
"Op gebied van duurzaamheid, biologisch, finance en kwaliteit is daar zoveel kennis in huis. Als je ergens mee zit, kun je het vragen en krijg je binnen no time het juiste antwoord. Het is een super samenwerking, een goede match en geen irritaties. Het is alleen opbouwend, we zien kansen en kunnen vaak beurzen samen invullen. Kennis en ingangen bij elkaar versterken. Ik had keuze uit meerdere partners en ben nog altijd blij met deze keuze."

Is de sap-business leuk?
"Dit is zeker leuk. Mijn ouders zeiden: ga toch naar de middelbare tuinbouwschool, want ik wilde altijd de fruithandel in. Daarna heb ik eerst in de fruithandel gewerkt en veel geëxporteerd naar Duitsland en Rusland. Handel is wel mijn ding. Dat past beter bij me dan telen, want zo'n boom zegt niks terug. Het werk is wel vergelijkbaar met wat ik nu doe. Toen deed ik in- en verkoop, nu alleen inkoop."

Welke toekomstplannen hebben jullie?
"Op het moment hebben we geen plannen voor nieuwe producten. We willen wel de exporttak harder laten groeien. We hebben nu ook geïnvesteerd in iemand die alleen in Duitsland zit. In Nederland houden we gewoon onze groei aan, dit jaar 10% en we willen doorgroeien naar 20% omzetgroei per jaar. Groei moet je nooit te groot hebben, want je moet het wel kunnen behappen. Qua productiecapaciteit kunnen we hier nog makkelijk verdubbelen."

Wat is momenteel de grootste uitdaging in jullie branche?
"Ik denk om de appels te krijgen. Flevoland kent helaas weinig appelteelt, dus daar komt niet veel vandaan. Ze komen uit de Betuwe, Zeeland, België, soms Duitsland. We zien dat de appelteelt in Nederland minder wordt. Morgenochtend komt er bij uitzondering zelfs een auto uit Engeland binnen. Dit jaar zijn er weinig appels. In fruitland is het altijd het ene jaar veel en het andere weinig."

Sinds dit jaar is de verbruiksbelasting op dranken behoorlijk gestegen. Riedel omzeilt die door een vleugje zuivel aan het sap toe te voegen. Is dat een goed idee?
"Ik vind het gewaagd. Ik vond het wel een slimme zet, maar accepteert de consument het ook? Tegelijkertijd zie ik dat onze verkoopcijfers doorstijgen in Nederland en dat moet ergens vandaan komen. Mensen gaan geen 10% meer sap drinken. De omzet is het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met een jaar eerder met 20% gestegen. De taks die erbij komt is 10%, de andere 10% komt uit extra productie. De verkoop van ons merk Het Sapgilde, dat alleen bij Albert Heijn verkrijgbaar is, is gewoon verdubbeld. Ik denk dat steeds meer mensen naar de supermarkt gaan en bij speciaalzaken wegblijven."

Het demissionaire kabinet heeft onlangs vijf varianten van een suikertaks voor dranken voorgesteld die de huidige verbruiksbelasting moet vervangen. In sommige varianten zijn pure vruchtensappen vrijgesteld, in andere niet. Hoe sta je daartegenover?
"Ik denk dat je de belasting van natuurlijke producten af moet halen, Op snoep zit geen taks en op 100% vruchtensap wel. Ik snap dat ze in Den Haag geld nodig hebben, maar je bent dan wel verkeerd bezig. We vragen daar met alle vruchtensapfabrikanten collectief in Den Haag aandacht voor. Zo hebben we ook voor elkaar gekregen dat er twee keer een motie door de Tweede Kamer is aangenomen, maar de minister kon en wou niet veranderen."

Tenslotte, hoe vieren jullie het dertigjarig bestaan?
"Met winacties met allemaal Flevolandse prijzen: kaartjes voor Walibi, EuroParcs Biddinghuizen, een jaar lang gratis Flevosap. En we hebben een goed personeelsfeest gehad."

Hij lacht: "Ik ga niet zoals Oos (Kesbeke, bekend van de realityserie De Augurkenkoning red.) met het personeel naar Portugal. Ik wil nog wel een keer met z'n allen naar Duitsland naar de glasfabriek. Het is leuk als iedereen een keer ziet hoe de flessen worden gemaakt."

Een deel van de sappen die ze bij Flevosap maken (en maakten).
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Food People Dirk Govers

'Biggenvlees heeft potentie op Nederlandse markt'

Food People Hessel Jan Sinnige

'Zuivelsector kan veel leren van speciaalbier'

Food People Marleen jansen

Groter bezorggebied: 'We gaan uit van mooie groei'

Food People Gijs Dröge

'Plankton biedt potentie maar ook uitdagingen'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden