Food People

Simon Visser

Interview Food People

Vis van de toekomst wordt van rijst gemaakt

Simon Visscher gelooft in een veganistische toekomst. Hoewel het assortiment van vlees- en melkvervangers inmiddels behoorlijk breed is, zijn de alternatieven voor vis alleen nog niet breed beschikbaar. Door zijn achtergrond in de wijnhandel had hij goede contacten in de horeca en dacht hij: zo'n product kan ik op de markt zetten. Dus richtte hij twee jaar geleden de Vegan Visboer op. Met succes, want inmiddels liggen zijn producten in de schappen van de meeste bekende groothandels en zet het bedrijf stappen richting uitbreiding naar het buitenland.
Dinsdag 13:30 uur
deep branch

Interview Food People

'Duurzamer vlees en vis met plantaardige proteïne'

Tanja van Dinteren is nu enkele maanden CFO en COO bij het Brits-Nederlandse bedrijf Deep Branch. Daar gebruiken ze CO2-gas van fabrieken voor de productie van een plantaardige proteïne, Proton.
17 Januari 2023
Marielle Smit Mama Deli

Food People Bedrijven

Doorpakken met Mama Deli naar andere landen in Q2

Mariëlle Smit runde eigenlijk een uitzendbureau voor evenementen en retail. Toen ze moeder werd stond ze uren in de keuken om verse maaltijden te maken voor haar kleintje. Dat moet anders kunnen, bedacht ze en zo ontstond het idee voor de vriesverse babyvoeding van Mama Deli. Inmiddels zo'n succes dat ze in maart haar andere bedrijf verkocht om zich volledig te richten op de expansie van Mama Deli.  
27 December 2022
Colzaco

Food People Erik Schieven

'Als je geen eigen merk hebt, ben je inwisselbaar'

Erik Schieven raakte zo'n zes jaar geleden betrokken bij Colzaco. De coöperatie was 10 jaar eerder opgericht. In het kader van de energietransitie werd het toen als aantrekkelijk beschouwd om koolzaad te telen voor het gebruik in biobrandstof. Bovendien was het een van de weinige gewassen die geteeld mocht worden op braakpercelen. Tegenwoordig eindigt de koolzaadolie van Colzaco niet in de brandstoftank, maar in de supermarkt en bij de groothandel.
13 December 2022
Johan Leenders

Interview Food People

'Door concurrentie worden pluimveeconcepten beter'

'Het elke keer een stukje beter doen,' dat is het doel van Johan Leenders. Sinds 1972 heeft de familie Leenders een Agrarisch bedrijf in de Flevopolder. Eerst als akkerbouwers, maar sinds 1997 hebben ze ook vleeskuikens. Al snel kwam de familie op het idee om de kippen reststromen uit hun akkerbouwbedrijf te voeren en hun akkers verrijkte de familie met de mest uit de kippenstal. Later besloot de familie Leenders zich met een beter leven keurmerk te onderscheiden, maar de familie wilde het nog beter doen voor hun kippen en het klimaat. Dus maakten ze hun eigen concept: de Oranjehoen. Derde generatie Johan Leenders legt uit hoe dit concept in elkaar zit.
6 December 2022
Holie Valentijn van Santvoort

Interview Food People

'Binnen een jaar hoort Holie bij top 3 ontbijtgranen'

Glucose, dadelstroop, honing. Er zijn zoveel namen op het etiket die betekenen dat er suiker zit in een product. Ontbijtgranenmerk Holie voegt zelf nul% suiker toe en is een petitie begonnen in strijd tegen wat zij 'sluipsuiker' noemen in ontbijtgranen. In Food People spreken we met medeoprichter en chief brand Valentijn van Santvoort over hoe Holie de Goliaths van de ontbijtgranenindustrie wil verslaan.
15 November 2022
Tjebbe van Meeteren

Interview Food People

'Marges biologisch onder druk, maar veel potentieel'

De biologische koekjes van Farm Brothers zijn eigenlijk food for thought. Het doel is bewustwording creëren over bodemgezondheid. Bijvoorbeeld tijdens 'Toekomst Zaaien',  waarbij deze maand met publiek wintergraan gezaaid wordt. Maar ook consumenten die daar geen idee van hebben, zorgen ervoor dat per pak 12 vierkante centimeter grond wordt 'gered'. Ondertussen zijn de koekjes van Farm Brothers wel de duurste in het schap en zorgt de inflatie voor extra uitdagingen.
1 November 2022
Hidde Stolwijk

Interview Food People

'Er is heel veel mogelijk als je het in het klein doet'

De 33-jarige Hidde Stolwijk wilde na een periode bij FrieslandCampina zelf gaan ondernemen en stapte na een tussenperiode in bij Karma Kebab, als mede-eigenaar en ceo. Het bedrijf is uitgegroeid tot een onderneming die dit jaar meer dan driehonderd festivals aandeed met een kleine vloot aan foodtrucks, een eigen restaurant telt en een product in de schappen van de supermarkt heeft. 
25 Oktober 2022

Blijf op de hoogte

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox