Crazy About Eggs

Nieuws Eieren

Crazy About Eggs wil geen 'leuk nieuw merkje' zijn

21 Juni 2021 - Linda van Eekeres

Een ei is een ei, zou je zeggen. We gebruiken er veel van (gemiddeld 210 per jaar in totaal), maar veel uitstraling heeft het als product niet. Daar willen ze bij Crazy About Eggs verandering in brengen. Alles aan het merk straalt urgentie uit: van het design op het felblauwe 100% afbreekbaar doosje, de teksten op de website ('Het lekkerste ei is een vrij ei') tot de ambitieuze doelstelling om biologische boeren te helpen volledig bio circulair te worden. Het geitenwollensokimago van bio schudt het merk hiermee grondig van zich af. 

Anderhalf jaar geleden begon Crazy About Eggs met de ontwikkeling. Deze week komen de eieren bij 300 Plus supermarkten te liggen. De eieren zijn van biodynamische boeren en het hoogste segment biologisch, aldus medeoprichter Jeroen Janssen. De reden dat het zo lang geduurd heeft: de verpakking. "Het is de eerste vernieuwing in eierverpakking in 10 jaar. Dat was extreem complex. De verpakking is composteerbaar. De enige die dat ook heeft, is Rondeel." 

Meer informatie over herkomst eieren
Crazy About Eggs zet in op wat het bedrijf zelf de 'eggsperience' noemt. "Op de site komt een livestream, we geven informatie en veel meer educatie voor de kids. Bij de bezorging zitten bijvoorbeeld kleurplaatjes of een flacon azijn om ei te pocheren. Elke twee weken hebben we een 'eggazine' over het leven van kippen en de boeren." Het bedrijf houdt momenteel ook een tentoonstelling van foto's die voor Instagram gemaakt zijn: Gallerei. 

Het eierdoosje van Crazy About Eggs is niet alleen hip, maar ook 100% biologisch afbreekbaar.
Als je vraag welke eieren mensen kopen, dan krijg je niet een heel helder antwoord

Jeroen Janssen

Dat Crazy About Eggs hip is, is volgen Janssen een bijkomstigheid. "We willen niet een leuk nieuw merkje zijn, we hebben echt duidelijke statements en afspraken, zoals haantjes tussen de kippen voor sociale rust, aangeplante bomen rondom een kippenhouderij, biologische voeding etc.", zegt Janssen. "Eieren is een commodity, maar als je vraag welke eieren mensen kopen, dan krijg je niet een heel helder antwoord. We zagen dat de experience opgespiced mocht worden. In contact met boeren merkten we dat aan de pluimveehouder kant veel moeite wordt gedaan voor de zorg voor kippen, maar dat zie je niet terug in het schap. Er zijn maar 3 sterren, terwijl wij vinden dat er minimaal een vierde ster moet komen. Daarom hebben wij bewust geen sterren gezet op onze verpakking. We praten met instanties om dit te veranderen, maar het is een meerjarenplan."

Meer marge voor de boer
Bij een beter ei, hoort ook een hogere prijs, vindt Janssen. "Je betaalt €3,99 voor 6 eieren en €2,49 voor 4. We zijn gewend geraakt om €1,99 voor 10 eieren te betalen. Dat is niet de echte prijs als je kijkt hoeveel effort de hoger segment-boeren nemen. Wij betalen meer marge per ei aan de boer. Doordat we ook rechtstreeks thuisbezorgen, hebben we meer daarvoor meer ruimte."

Dat thuisbezorgen (via een abonnementsmodel) doet het eierenmerk nu nog alleen in Amsterdam. Utrecht, Rotterdam en Den-Haag volgen. "Wij focussen echt op steden, omdat we bezorgen met e-bikes en omdat we zien dat daar de behoefte het grootst is."

Het bedrijf verkoopt via de website ook eierkoeken. "Dat is het focusproduct voor nu. We zijn ook bezig met gekookte eitjes. Je ziet bij to go-concepten alleen scharreleieren. In eerste instantie gaan we die producten thuisbezorgen."

Naar Duitsland als grootste biomarkt van Europa
Qua de uitbreiding van het aanbod in supermarkten mikt Crazy About Eggs op Duitsland. "We zijn met Edeka in gesprek. Duitsland is de grootste biomarkt van Europa. De awareness is groter en bewustwording van verschillende categorieën is daar hoger."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Analyse Grondstoffen

Duitse eieren worden snel duurder

Analyse Grondstoffen

Eierprijzen nemen toe nu zomer over is

Analyse Grondstoffen

Vogelgriep blijft eiermarkt Verenigde Staten plagen

Analyse Vlees & Eiwit

Amerikaanse kip- en eiermarkt blijven groeien

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden