Lidl heeft nieuwe stappen gezet in zijn doelstelling om in 2030 60% plantaardige proteïne te verkopen. Als eerste supermarktketen in Nederland legt het bedrijf hybride vlees in de schappen. Daarnaast verlaagt het bedrijf de prijs van vleesvervangers tot onder het niveau van vergelijkbare vleesproducten.
In de vleessector is er sinds ruim een jaar groeiend enthousiasme over hybride vlees. Wereldwijd geven bedrijven in de sector steeds vaker aan dat vleesvervangers de grote beloftes niet hebben waargemaakt. Consumenten zijn volgens de sector niet enthousiast over de smaak en structuur. Slachterijen menen dat hybride vleesproducten dit probleem oplossen. Omdat deze producten van echt vlees worden gemaakt, voldoen de smaak en structuur volgens vleesverwerkers aan de verwachtingen van de consument. Ondertussen daalt de vleesconsumptie toch aanzienlijk als consumenten op grote schaal voor dergelijke producten kiezen.
In de horeca wordt al langer hybride vlees verkocht en niet zonder succes. Zonder dat consumenten het doorhebben zijn de burgers van verschillende grote cateraars, zoals die van de Johan Cruijff Arena of Center Parcs bijvoorbeeld allang hybride. In de supermarktwereld heeft Lidl de primeur. Het mag niet verbazen dat de Duitse discounter in de productie samenwerkt met Van Loon. Dochteronderneming Enkco was een van de eerste Nederlandse spelers die inzette op hybride producten. Het bedrijf biedt diverse technologieën met verschillende grondstoffen. Lidl koos daarbij voor gehakt dat deels bestaat uit vlees en deels uit erwteneiwitten.
Goedkopere vleesvervangers
Naast de introductie van hybride vlees voert de Duitse discounter ook een nieuwe prijsverlaging voor het assortiment van vleesvervangers door. Eerder koos het bedrijf er al voor om de prijzen van vleesvervangers en vergelijkbare vleesproducten op gelijk niveau te brengen. Nu gaat Lidl nog een stap verder en verlaagt de supermarkt de prijs van vleesvervangers tot onder het niveau van vlees.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.