Bjoern Wylezich / Shutterstock.com

Analyse Vlees & Eiwit

Ook Aldi stapt met open vizier in hybridevlees

2 Mei 2025 - Matthijs Bremer

De Nederlandse tak van Aldi is stilletjes in hybride vlees gestapt en levert sinds kort gehakt dat voor 60% uit rundvlees bestaat en voor 40% uit plantaardige proteïne. Daarmee volgt de Duitse discounter het voorbeeld van grote concurrent Lidl. Hoewel het bedrijf de lancering niet publiekelijk heeft aangekondigd, kiest de keten er in tegenstelling tot andere Nederlandse supermarkten voor om het product duidelijk als hybride in de markt te zetten.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Aldi heeft gekozen voor een stille lancering. Het bedrijf heeft geen persbericht uitgegeven en was niet bereikbaar voor commentaar. Toch doken er ineens berichten op sociale media op waarin het product 'in het wild' werd gespot. Dat is opvallend, aangezien het Duitse moederbedrijf normaal gesproken juist breed communiceert over zijn duurzaamheidsdoelen en de groeiende focus op dierenwelzijn.

Duitse supermarkten kiezen niet voor stille revolutie
De supermarkt heeft ervoor gekozen om duidelijk op de verpakking te vermelden dat het om een hybride product gaat. Op het label staat: "gehakt rund/plantaardig gemengd". Daarmee volgt het bedrijf dezelfde strategie als grote concurrent Lidl. Die introduceerde eind vorig jaar een hybride gehaktproduct dat voor 40% uit erwteneiwit bestaat. Ook op dat etiket is duidelijk te lezen dat het om een gemengd product gaat.

In Nederland zijn inmiddels behoorlijk wat hybride vleesproducten te koop. Supermarkten kiezen er, mede vanwege de CSRD-regels, steeds vaker voor om dit soort producten in het assortiment op te nemen. Deze strategie verlaagt de uitstoot per kilo product en draagt bovendien bij aan het behalen van het doel om in 2030 minstens 50% van de eiwitconsumptie plantaardig te maken, een ambitie waar vrijwel alle grote supermarktketens zich aan hebben gecommitteerd. In de praktijk gaat het vaak om bescheiden hoeveelheden plantaardige eiwitten, meestal tussen de 10% en 25%.

Nederlandse supermarkten houden trend stil
Nederlandse supermarkten kiezen er bewust voor om het hybride karakter van bepaalde producten zo weinig mogelijk te communiceren richting de consument. Op de verpakking staat meestal niet vermeld dat het om een deels plantaardig product gaat. Het feit dat plantaardige eiwitten zijn toegevoegd, wordt doorgaans alleen in kleine letters op de achterkant van het etiket vermeld.

Binnen de markt leeft het idee dat consumenten producten met een deels plantaardige samenstelling zouden mijden, terwijl ze in de praktijk vrijwel nooit doorhebben dat ze een hybride product eten. Tegelijkertijd kiezen supermarkten ervoor om het plantaardige aandeel te vergroten in producten die van oudsher al een gemengd karakter hebben (zoals gehaktballen, slavinken en schnitzels) Dat doen ze bijvoorbeeld door meer paneermeel toe te voegen of de buitenlaag te verdikken met extra deeg of paneermeel, waardoor het product plantaardiger wordt zonder dat het duidelijk zichtbaar is voor de consument.

Gunstiger prijs
De toevoeging van plantaardige eiwitten maakt het hybride product aantrekkelijk geprijsd, zeker nu de prijzen van rund- en varkensvlees zijn gestegen. In vergelijking met 100% rundergehakt is het product concurrerend de hybride gehakt ligt voor €2,50 per 300 gram in de schappen, wat neerkomt op €8,33 per kilo. Ter vergelijking: een vergelijkbare hoeveelheid half-om-halfgehakt kost bij de Aldi €3,25 (€10,83 per kilo), terwijl extra mager rundergehakt momenteel €4,95 per 300 gram kost (€16,50 per kilo). Overigens is de hybride gehakt per kilo niet het goedkoopste gehakt bij Aldi. Mager half-om-halfgehakt is in kiloverpakking verkrijgbaar voor slechts €7,95.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden