Arnold Burger

Interview Arnold Burger

Van Loon-dochter ziet potentie in hybride vlees

5 Februari 2024 - Matthijs Bremer

Dochteronderneming van Van Loon Group, Enkco gaat in samenwerking met Olijck Foods producten leveren die deels bestaan uit vlees en deels uit plantaardige ingrediënten, met een hoofdrol voor zeewier. Commercieel directeur Foodservice van Enkco, Arnold Burger vertelt waarom hij denkt dat er een markt voor hybride producten ontstaat.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het bedrijf heeft duidelijk vertrouwen in de nieuwe oplossing. Enkco zet meteen in op een hele reeks aan producten, waaronder burgers, balletjes vinken, kipproducten en carpaccio. Burger: "Daarnaast zijn er al allerlei producten in ontwikkeling voor de toekomst. Hierbij werken we niet alleen met zeewier, maar gebruiken we ook andere plantaardige grondstoffen."

Het gevaar bestaat natuurlijk dat de consument hybride vlees als vlees noch vis ziet. Wat is jullie doelgroep?
"Wij maken ons nieuwe product echt voor de vleesliefhebber en flexitariërs, eigenlijk iedereen die vlees eet. Voor mij is hybride vlees gewoon een vleesproduct. Er zijn al heel veel producten op de markt waarbij vlees met een ander product wordt vermengd. Denk aan een cordon bleu. Daar zit paneermeel, ham en kaas in, maar dat zien we gewoon als vlees."

Op welke markten mikken jullie?
"Wij richten ons op de foodservice - catering, zorg- en onderwijsinstellingen - en de maaltijdbereiders. Innovaties beginnen traditioneel bij de foodservice. Als het daar succesvol is gelanceerd, dan pakt de retail het vaak op. Binnen de foodservice richten wij ons op de consument in Nederland, België en Duitsland."

Er zijn eerder hybride producten op de markt geweest, maar het was nooit een succes. Waarom gaan jullie wel slagen?
"Het klopt dat hybride niet nieuw is. We hebben in 2019 al een concept met het merk Halvom op de markt gebracht. De markt is er denken wij nu wel klaar voor omdat de consument wordt bestookt met klimaatdiscussies én de aanbieder vanuit de overheid verplichtingen heeft voor CSRD en Scope 3. Door de nieuwe duurzaamheidsstandaarden zijn grote bedrijven verplicht om kritisch naar de footprint van de producten te kijken. Uit verkoopcijfers blijkt dat de consumenten vegetarische alternatieven niet lekker genoeg vinden. Onze nieuwe hybride producten passen prima binnen CSRD-standaarden, en worden ook geaccepteerd door de markt. Op het gebied van smaak hoef je namelijk nauwelijks concessies te doen. Deze hybride producten kunnen zich meten met vleesproducten in termen van smaak, textuur en sappigheid."

Hoe is het mogelijk om geen concessies aan smaak te doen als je een deel van het vlees vervangt door een plantaardig product?
"In de producten die we samen met Olijck hebben ontwikkeld gebruiken we een mix van zeewieren. Het unieke van zeewier is dat dit ervoor zorgt dat de smaak van vleesvetten vast wordt gehouden. Zo blijven de producten sappig. Daarnaast zet je grote stappen om je CO2- uitstoot te reduceren."

Worden de producten ook goedkoper dan vlees?          
"Dat is helaas nu nog niet zo. We gebruiken alleen lokaal zeewier uit de Noordzee en dat is op het moment nog duurder dan een vleescomponent. Daarom zijn de producten nog wel duurder, zo'n 10% tot 15%. Op termijn gaat hybride vlees mogelijk het prijsniveau van de vleesproducten benaderen, maar daar is nog wel schaalgrootte voor nodig."

Is er in de toekomst nog wel een markt voor gehaktproducten als die hybride producten zo goed zijn en straks ook nog eens goedkoper worden?
"Zeker. Het is zeer lastig om de specifieke smaak en voedingswaarde van vlees precies te evenaren. Er blijft altijd een grote groep echte vleesliefhebbers. Gewoontes van mensen veranderen niet zo snel."  

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden