Philippe Bommerez

Food People Philippe Bommerez

'Cultuurverschillen maken Ibérico-export uitdagend'

7 Maart 2023 - Matthijs Bremer

Na een jarenlange carrière in de horeca van Frankrijk en Spanje zocht Philippe Bommerez naar een nieuwe uitdaging. Per toeval rolde hij in de handel van Ibérico-vlees, maar al snel vond hij een nieuwe niche in de markt. Door zijn internationale achtergrond werd Bommerez vaak gevraagd om mee te denken over de export, dus besloot hij een bedrijf op te richten dat Spaanse varkensvleesbedrijven bij de uitvoer van hun producten ondersteunt.

Je helpt Spaanse bedrijven bij hun export. Dat klinkt als een apart beroep. Wat doe je precies?
"Ik help bedrijven die Ibérico en Duroc verkopen om hun merken te commercialiseren en in de kijker te zetten. Dat doen we in projecten van zes maanden. Ik help bijvoorbeeld om de websites van bedrijven opnieuw op te bouwen, want veel Spanje bedrijven weten eigenlijk niet hoe je een goede website bouwt. Daarnaast zoeken we contact met geïnteresseerde verkopers in mijn thuisland België, Duitsland en binnenkort ook Nederland."

Hoe ben je op het idee gekomen om dit werk te gaan doen?
"Ik ben er langzaam maar zeker ingerold. Ik had mijn eigen restaurant met een speeltuin erbij in. Dat restaurant loopt tot op de dag van vandaag goed, maar zelf wilde ik weer eens wat anders doen. Dus ging ik Spaans vlees verkopen via het internet. Ongeveer vijf jaar geleden kreeg ik een vraag van een vriend die op zoek was naar lamsvlees uit Extremadura. Hij was daar zeventien dagen geweest, maar kwam met geen enkel contact thuis. Ik dacht, dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Maar dat bleek behoorlijk tegen te vallen, want veel van de bedrijven in deze streek werken nog zoals in de jaren 80. Ze verkopen aan hun lokale slagers en zijn amper digitaal te vinden. Dus duurde het anderhalve maand tot ik hem van contacten kon voorzien. In die tijd heb ik wel een groot netwerk opgedaan in de wereld van Spaans varkensvlees, maar ook bij het bestuur van Extremadura. Uit dat netwerk werd ik gevraagd om te helpen met vertalingen en advies, dus besloot ik daar een bedrijf in op te richten."

Vroeger werd vers Ibéricovlees tot worst gedraaid, maar tegenwoordig wordt aan vers vlees het meest verdiend  

Philippe Bommerez

In Spanje wordt dus vaak nog op een ouderwetsere manier gewerkt. Wat is de grootste uitdaging?
"Het grootste probleem is dat de bedrijven niet altijd leveren wat ze beloven, of dat er te laat geleverd wordt. Daar zitten eigenlijk nooit slechte bedoelingen achter, maar het komt vaak door de organisatie van de bedrijven. Als er een bestelling binnenkomt wordt er vaak ingeschat of er genoeg vlees is. Er is namelijk vaak geen digitale administratie, maar voorraden worden nog op papier bijgehouden. Daardoor kunnen de bedrijven niet zien of er voldoende vlees beschikbaar is. Daarnaast zit het ook in de lokale instelling van de bedrijven. Als een slager om de hoek 10 kilo vlees vraagt, en je kan maar 5 kilo leveren dan is dat niet zo'n probleem. Een slager kan dan altijd wel een ander product verkopen, maar zo werkt internationale export niet. Daar moeten je afspraken heel erg duidelijk zijn. Die mentaliteit veranderen is vaak de grootste uitdaging."

Ibérico is een geliefd product, maar de afzet is beperkt. Is dat niet een enorm competitieve markt?
"De markt voor Ibérico is de laatste jaren inderdaad enorm competitief geworden. Vroeger was Ibérico alleen bekend van producten als ham en charcuterie en werd het verse vlees in de worst gedraaid. Tegenwoordig is Ibérico over de hele wereld bekend en wordt er denk ik zo'n 80% van het geld verdiend op de markt voor vers vlees. Daarnaast heeft de opening van de Chinese markt voor enorme prijsdruk gezorgd. China is natuurlijk een enorme markt en het aanbod van Ibérico is relatief klein. Een paar jaar geleden mochten nog vier bedrijven naar China exporteren. Inmiddels zijn zo'n zestien bedrijven actief op de Chinese markt. Hoewel vooral de grote bedrijven naar China exporteren, profiteert de hele markt van de hogere prijzen. Veel kleine bedrijven zijn de laatste jaren middelgrote bedrijven geworden."

Naast Ibérico help je ook bij de verkoop van Duroc. Dat vlees is een stuk minder bekend dan Iberico. Waarom ben je ook gaan werken met bedrijven die in Duroc handelen?
"Ik ben in contact gekomen met bedrijven die 100% Duroc verkopen omdat Duroc het enige varken is dat je met Ibérico mag kruisen. Door die contacten heb ik dat product leren kennen. Ik was erg verbaasd over de kwaliteit. Ik had wel eerder Duroc op, maar meestal was dat 50% tot 75% Duroc en 25% tot 50% witvarken en het kwaliteitsverschil tussen deze producten is enorm. Het vlees kost ongeveer de helft van Ibérico, dus dacht ik: hier ligt een markt. En dat bleek te kloppen. We verkopen de Duroc sinds een maand en inmiddels ligt het product bij meerdere Belgische slagers en de verkoop stijgt gemiddeld met 50% per week."

Het is jullie gelukt om een onbekend product op de markt te zetten. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
"We hebben een hand vol partners gevonden die in ons product geloven. Wat heel erg helpt is dat ze zich op slagers hebben gericht. Als je aan de horeca wil verkopen, moet je eerst een chef enthousiast maken, die op zijn beurt zijn baas moet overtuigen en dan komt het na maanden op de kaart. Slagers zijn daarentegen altijd geïnteresseerd in een mooi product. Daarnaast helpt de prijs natuurlijk ook. Ibérico is natuurlijk echt een product voor bijzondere gelegenheden, maar 100% Duroc kan je op een gewone zondag op tafel zetten."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Matthijs Bremer

Voor Foodbusiness covert Matthijs Bremer de vleesmarkt. Daarnaast volgt hij de eiwittransitie op de voet en schrijft hij wekelijks over de ontwikkelingen op de energiemarkten.

Food People Marcel Joosten

'Doel is een nieuwe norm in frites neer te zetten'

Food People Evert Tebak

Sparerib tegenwoordig serieuze zaak

Food People Coen de Lange

'Residu bij tanktransport beperken tot minimum'

Food People Harald Hoffmann

'Onze melk geen commodity maar nicheproduct'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden