Shutterstock

Analyse Logistiek

Meeste faillissementen in transport in vier jaar

7 Juni 2024 - Linda van Eekeres

Het aantal bedrijven in de transportsector dat in Nederland in het eerste kwartaal failliet gingen, is het hoogst in vier jaar tijd. 74 bedrijven zijn de eerste drie maanden van dit jaar failliet verklaard, blijkt uit cijfers van het CBS. Dat zijn er dertien meer dan het eerste kwartaal van 2023.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het CBS kwam vandaag (7 juni) ook met omzetcijfers van de Nederlandse transportsector over het eerste kwartaal. De omzet steeg voor het eerst na drie kwartalen van daling en was 1% hoger dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In het laatste kwartaal van 2023 daalde de omzet nog met 5%, het derde kwartaal van 2023 met 9% en het tweede kwartaal met 5,4% op jaarbasis.

De omzet in de luchtvaartvracht (+3,3%) en de post- en koerierssector (+3,1%) groeide in het eerste kwartaal van 2024, maar vervoer over water (-0,6%) en opslag en dienstverlening voor vervoer (-0,7) zette juist minder om. Binnen de dienstverlening waren er grote verschillen. Bij tussenpersonen voor vrachtvervoer, zoals expediteurs, cargadoors en bevrachters daalde de omzet met 7,6%. Dienstverleners voor luchtvaart, zoals vliegvelden en bagage-afhandelaars, boekten 29% meer omzet.

Opnieuw behoorlijke stijging containertarieven
Internationaal zijn het vooral de nog steeds doorstijgende spottarieven voor containervervoer op de lijnen vanuit China die in het oog springen. De World Container Index van Drewry steeg deze week met maar liefst 12% naar $4.716 voor een 40-voeter. Het is de vijfde week op rij van stijgingen van de spottarieven voor containervervoer van Azië naar Europa en Noord-Amerika.

Niet vreemd dat importeurs en verladers die vaste contracten hebben - waarvan veel in mei (net voor de recente stijging) weer zijn afgesloten - proberen om zoveel mogelijk te vervoeren onder de afgesproken tarieven, die op ongeveer een vierde liggen van de huidige spottarieven, zoals S & P schrijft. Daarmee houden zij de grote vraag van dit moment ook deels in stand. Er zijn verschillende verwachtingen van hoe lang de vraag zo groot blijft. Sommigen verwachten tot het einde van het (normale) hoogseizoen en anderen voorspellen zelfs tot het Chinees Nieuwjaar, eind januari 2025.

Volgens een recent onderzoek dat de Freightos Group heeft laten doen onder meer dan vijftig logistieke professionals bieden de vaste contracten echter geen zekerheid. Bijna 70% heeft er ervaring mee dat sinds begin mei verzendingen niet doorgingen en ze toch tegen spotmarkttarieven containers moesten vervoeren, of dat vervoerders de langetermijncontracten willen heronderhandelen.

De hogere vraag in combinatie met de situatie op de Rode Zee waardoor veel schepen via Koop de Goede Hoop omvaren, leidt tot steeds meer opstoppingen in havens, containerschaarste en verstoring van de planningen van rederijen. Freightlead, een Amerikaanse logistieke dienstverlener, citeert in een nieuwsbrief Fabio Santucci, topman bij rederij MSC voor de VS, die zegt dat van de geschatte 30 miljoen TEU (20 voetscontainer) aan wereldwijde capaciteit die in juni op de markt is, tussen de 6% en 7% momenteel ergens vast staat vanwege opstoppingen in havens.

Tijdens de coronacrisis was dit volgens hem 15%, maar nu zijn er meer schepen op de markt. Volgens hem is het niveau van havencongestie het een na hoogst sinds 2008. Santucci zegt dat haven in het westen van de Middellandse Zee die geen grote hubs zijn, zoals die van Valencia, nu overspoeld worden met cargo. Weersomstandigheden in Azië, zoals dichte mist en zware regenbuien hebben ook bijgedragen aan verstoringen, geeft hij aan.

Druk blijft hoog
In Singapore leidt de congestie er volgens maritiem platform Drewry toe dat schepen de haven skippen. Hierdoor ontstaan er weer opstoppingen in andere havens. Terwijl het afgelopen week het minder druk werd in Singapore, verschoof de drukte naar Port Klang in Maleisië. Daar wachten nu 52 schepen en is de wachttijd soms meer dan een etmaal. De prognose van Drewry is dat het met de verergerde opstoppingen, materiaal- en capaciteitstekort de spottarieven naar alle waarschijnlijkheid de komende weken hoog blijven.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden