Schouten Food

Interview Schouten Food

'Overstap vleesvervangers trager dan verwacht'

11 September 2022 - Max van der Heijden

Schouten Food levert private label vleesvervangers aan grote supermarktketens in binnen en buitenland. Het bedrijf groeit hard en is actief in Azië, Amerika en het Midden-Oosten, maar merkt dat de stap van plantaardige kipfilet naar een champignonburger moeizaam verloopt. 

Foodbusiness ging met Mark van Noorloos Commercieel Manager bij Schouten Food in gesprek over het bedrijf, de eiwittransitie en de toekomst.

In hoeverre hebben jullie last van de inflatie?
''Wij hebben last van behoorlijk wat zaken waar andere bedrijven ook last van hebben. Zoals een langere levertijden van grondstoffen en krapte in de productie. Dat maakt dit een uitdagende tijd. We hebben gemerkt dat de prijzen van vlees en vleesvervangers dichter bij elkaar liggen, maar zien niet opeens de verkoop van vleesvervangers omhoog schieten."

In hoeverre zien jullie consumenten de stap zetten van vlees naar vleesvervangers naar producten die niet meer op vlees lijken?
"Op de langere termijn zien we dat de consument de transitie van vlees naar vleesvervangers maakt. Vergeleken met tien jaar geleden hebben nu veel meer mensen vleesvervangers geprobeerd. De afgelopen jaren is de markt heel hard gegroeid, soms wel met 15% tot 20%. De stap van vleesvervanger naar een product dat minder op vlees lijkt stagneert. Dat heeft te maken met alle onzekerheid in de samenleving waardoor de consument niet staat te springen om nieuwe dingen te proberen. Momenteel houdt men graag vast aan de recepten en producten die men kent."

Wat is voor jullie het voordeel van de stap naar producten die minder op vlees lijken?
"Het is in ieder geval duurzamer, want er is minder bewerking nodig. Je hoeft niet iets te vervangen, het gaat niet om het nabootsen van vlees. We willen vooral met gezonde en duurzame ingrediënten lekker eten produceren. En daar gaat het op den duur naartoe, bovendien geldt hoe simpeler het proces, hoe goedkoper de producten. Wel heeft de verwachting vertraging opgelopen. Het laatste jaar is de markt in Europa, maar ook in Amerika gestagneerd. Nu vragen wij ons af wanneer de groei gaat komen."

Schouten Food groeit hard en is wereldwijd actief, welke lessen hebben jullie geleerd?
"We hebben geleerd dat alles draait om smaak en lekker eten. Er is heel veel emotie gemoeid met het eten van vlees, en als je het wil vervangen dan is smaak toch wel het allerbelangrijkste. Je kunt kijken naar grondstoffen, productietechnieken, dagprijs, een cleanlabel etiketje, maar uiteindelijk wil de consument gewoon lekker eten. Je kunt wel heel duurzame of goedkope producten hebben maar als het niet lekker is, wordt het niet structureel gekocht. En we hebben echt behoefte aan structurele inbedding in de diëten van mensen. Te vaak zien we dat mensen één keer een vleesvervanger proberen en dan toch weer terug gaan naar vlees."

Een bijzonder project is Tempeh Today in India, hoe staat het daarmee?
"Tempeh Today draait goed. Eigenlijk is tempeh een relatief onbekend product in dat land. Van oorsprong komt het namelijk uit Indonesië, maar dankzij goede voorlichting en goede begeleiding wint het langzaamaan aan populariteit en leren mensen er ook mee koken. Inmiddels hebben we een aantal fermentatie-units geopend en is er een kleine unit gelanceerd die mensen thuis kunnen plaatsen om de eigen tempeh te kweken." 

In hoeverre verwachten jullie in de toekomst dat de vleesvervangers minder op vlees gaan lijken qua vorm en qua smaak?
"Momenteel hebben vleesvervangers nog de vorm en functie van vlees. Zo lijken ze bijvoorbeeld op hamburgers en en neemt het de plek in van vlees in een traditioneel gerecht. Dat heeft ook wel te maken met herkenbaarheid. Als je een roze driehoek verkoopt als vleesvervanger zullen de eetgewoontes van mensen een stuk langzamer veranderen. Bovendien zal de herkenbaarheid en consumentenacceptatie dan laag zijn. Het is nu nog te vroeg om een roze driehoek op de markt te brengen. Dat zie je ook met producten als tofu en tempeh, producten die al heel lang bestaan, maar die de doorsnee consument niet herkent. En omdat men niet weet wat er allemaal mee kan, wordt het ook niet gekocht."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

FB TV Karin Lowik

Vleesvervangers boren weer nieuwe doelgroep aan

Analyse Vlees & Eiwit

Vleesvervangers zonder vleesequivalent in trek

Opinie Ceel Elemans

Hybride gehaktbal helpt consument bewuster eten

Nieuws Vlees & Eiwit

Lidl heeft primeur met hybride vleesproduct

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden