Ochama

Analyse Ochama

Chinese supermarkt wil Nederland veroveren

27 Juni 2022 - Max van der Heijden

Een online supermarkt die goedkoper is dan Picnic, Jumbo of de Albert Heijn. Dat is de pitch waarmee de van oorsprong Chinese websuper Ochama Nederland en daarna Europa wil veroveren. Om dat te bereiken doen ze een aantal dingen dan de concurrent. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Om Nederland te veroveren doet Ochama wel een aantal dingen anders dan de concurrent. Zo heeft Ochama geen vloot bezorgbusjes die de boodschappen bij de klanten thuisbezorgen. Bezorging wordt uitbesteed aan Dynalogic en is met €4 per bestelling duurder dan de concurrent. Bovendien is het bezorgen van verse of gekoelde producten geen optie.

Ochama hoopt dus dat klanten hun bestelling zelf komen ophalen. Dat kan bij de vier pickup-points die Ochama in Leiden, Utrecht, Rotterdam en Diemen heeft, of bij de meer dan dertig winkels die als Ochama-pakketpunt fungeren. Dit zijn veelal winkels die zich richten op de Chinese gemeenschap in Nederland. Ook is er een pilot-samenwerking met Blokker. Vijf winkels van die keten fungeren als afhaalpunt en een aantal Blokker-producten zijn te vinden in de Ochama-app. Vers- en diepvries artikelen kunnen overigens alleen afgehaald worden bij de officiële Ochama-winkels.

Beperkt assortiment
Het is onder meer die focus op pick-up points die het voor Ochama mogelijk maken om de prijzen laag te houden. Ook is het assortiment met 7.000 verschillende producten in het food segment een stuk kleiner dan dat van AH.nl, waar klanten 28.500 verschillende producten kunnen bestellen, hoewel hier producten van Etos ook onder vallen. 

Het bedrijf heeft plannen om het assortiment in de diepte nog verder te verkleinen. Zo zal bijvoorbeeld het aantal soorten Coca-Cola nog verminderd worden.

Robots doen het werk
Een andere kostenbesparing zijn de bijna volledig gerobotiseerde distributiecentra en eigen ophaalpunten. Het personeel bij die ophaalpunten is volledig gericht op dienstverlening. Onder meer met gratis koffie of thee en een speciale showroom hoopt Ochama, dat naast boodschappen ook non-food producten verkoopt, klanten te lokken en aan zich te binden. Een andere manier waarop ze dat doen is door 10% van het bestelbedrag als korting te geven op de volgende bestelling. 

Een account is dit jaar nog gratis bij Ochama, vanaf volgend jaar betalen klanten €10 per jaar om van deze voordelen te genieten. Ook Albert Heijn geeft klanten voor een beperkt bedrag per jaar extra voordelen. 

Beperkte cijfers
Ochama is onderdeel van JD.com, na Amazon en Alibaba de grootste online retailer ter wereld. Het is de merknaam waarmee het Chinese bedrijf Europa wil gaan veroveren. De naam Ochama is een samenvoeging van de woorden omnichannel en amazing

JD.com maakte in 2021 een omzet van ruim $133 miljard en groeide vorig jaar met 25%. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen 580,5 miljoen actieve klanten en 90% van de bestellingen worden gedaan via de mobiele telefoon. 

Specifieke financiële gegevens over Ochama heeft het bedrijf nog niet prijsgegeven. De bedrijfstak New Business, waar Ochama en andere bedrijven onder vallen, had in het eerste kwartaal een omzet van $908 miljoen.

Start in Nederland
Vanwege de functie van Nederland als distributie en vervoersknooppunt in Europa is ervoor gekozen om hier de eerste stappen op de Europese markt te zetten. Vandaar ook dat de focus heel erg ligt op distributie. Het bedrijf heeft eerst bewust geld geïnvesteerd in een modern distributiecentrum waar robots met behulp van algoritmen bestellingen samenstellen. 

De volgende stap is zichtbaarder worden voor de Nederlander. En daarbij richten ze zich vooral op de Chinese diaspora in Nederland. Want waar het bedrijf op westerse sociale media niet heel actief is, is het dat wel op WeChat. Kort door de bocht is dat de Chinese versie van WhatsApp, maar het is nog veel meer dan dat. Zo kunnen media en bedrijven via de app ook potentiële klanten bereiken. Daarvoor moeten de klanten wel Mandarijn kunnen lezen. 

Op WeChat krijgen lezers toegang tot aanbiedingen die de volgers van Ochama op Instagram en Facebook niet te zien krijgen. Zo kregen WeChat-gebruikers korting op hun boodschappen als ze een tankbonnetje van meer dan €50 zouden meenemen naar een ophaalpunt. Ook kregen ze Heineken met 40% korting aangeboden. Wie op Facebook keek, kreeg slechts 25% korting. Wat overeen komt met de wettelijke maximale korting. Zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden van manieren waarop Ochama WeChat-gebruikers betere aanbiedingen voorschotelt. En in een enkel geval zelfs misleidt. 

Retail as a service
Uiteindelijk hoopt Ochama naast het eigen platform ook te kunnen groeien door hun technologie en magazijn aan te bieden aan andere winkels en webshops. Onder de noemer retail as a service. Die zouden dan een eigen winkel krijgen binnen de Ochama-app. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden