Tebben Kaas

Achtergrond Tebben Kaas

'Buffelmozzarella in korte tijd populair geworden'

8 Oktober 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Sinds vorige week ligt de dagverse buffelmozzarella van familiebedrijf Tebben Kaas uit Venlo in meer dan zeshonderd filialen van supermarktketen Albert Heijn. Sjaak Tebben is trots: "Mijn grootouders zijn met het bedrijf begonnen en nog niet zo lang zijn mijn broer Wouter en ik ingestapt. Mensen zijn steeds gevarieerder gaan eten, internationaal ook. Buffelmozzarella is in korte tijd heel populair geworden."

Opa en oma Tebben startten in de jaren zestig een zuivelwinkel en gingen kaas verkopen op markten. Daarmee werd een solide basis gelegd voor de Limburgse onderneming. Eind jaren negentig kwam er een belangrijke activiteit bij; het raspen van kaas. "Daar zijn we groot in geworden", aldus Tebben. "Kwaliteit is het allerbelangrijkst voor ons. De raspkaas verwerken we in zakjes van tien gram tot vijf kilo. Wij kunnen alles en iedereen bedienen. Dat begint bij de grondstoffen die we selecteren."

Het jaar 2013 was het geboortejaar van de eigen buffelmozzarella. "We maakten zelf al kaas, maar wilden nu wat unieks. En zo kwamen we uit bij mozzarella. Het productieproces was nieuw voor ons. Buffelmelk kwam van Nederlandse boeren, maar dan heb je nog geen buffelmozzarella. De productie ervan is razend ingewikkeld, maar ook een geweldige uitdaging. Het is compleet anders dan de bekende Nederlandse kazen. Een opleiding tot mozzarella-maker is er niet in Nederland. We hebben het echt onszelf geleerd, met vallen en opstaan. Ondersteuning en goede raad kregen we van Italiaanse leveranciers van de productielijn. Ze hebben ons op gang geholpen. In Italië is wel zo'n opleiding. Na verloop van tijd hadden wij het onder de knie. Zo'n vijf jaar geleden zijn we de markt opgegaan. Het was heel spannend."

Blij met samenwerking
De consumptie van buffelmozzarella is de laatste jaren duidelijk gestegen in Nederland. Tebben denkt de reden te weten: "De consument eet thuis gevarieerder en luxer, een beetje zoals in een restaurant. Gezond telt ook. Veel jongeren zijn ermee bezig en dat heeft een werking als een olievlek. Oorspronkelijk werd mozzarella met Italië geassocieerd. Inmiddels wordt de kaas meer gezien als een Nederlands product." Dat de dagverse mozzarella nu ook in zeshonderd winkels van Albert Heijn ligt, daar is Tebben blij mee. "De contacten zijn heel goed. We kenden elkaar al, maar hiervoor werkten we minder nauw samen. Het is nog even afwachten hoe de consument het product oppikt, maar ik heb er alle vertrouwen in."

De buffelmelk betrekt de familie Tebben van gecontracteerde veehouders. "Daar kom je niet zomaar tussen. Uiteindelijk hebben wij door duurzame contacten veehouders om ons heen, die het ons gunnen. Een gunfactor moet je verdienen. Omdat wij een familiebedrijf zijn, staan wij altijd klaar voor iedereen; dat helpt vast," zo lacht de Limburgse ondernemer. Tebben Kaas levert naast de retail ook aan het foodservicekanaal. "We maken ook mozzarella van koemelk, maar die leveren wij aan de industrie. Daaraan hangt een ander prijskaartje. Buffelmelk is veel hoogwaardiger en dus duurder dan koemelk."

Sourcen
Bij de inkoop kijkt Tebben Kaas goed naar wat de vraag uit de markt is. "Als we nieuwe aanvragen krijgen, dan gaan wij die sourcen voor onze partners bij verschillende leveranciers uit Europa. De markt is altijd in ontwikkeling." Door de grondstoftekorten merkt Tebben Kaas dat de prijzen zijn gestegen. "Zelf hebben we gelukkig nog geen tekort gehad. Wij hebben alles op voorraad en proberen die voorraad zo snel mogelijk te verwerken. Ik ga er wel vanuit dat het een tijdelijk probleem is. Al zullen we er rekening mee moeten houden, dat de prijzen op langere termijn structureel hoger zullen zijn."

De trend van local for local ziet Tebben Kaas als positieve ontwikkeling voor de eigen verkoop. "Mensen willen weten waar het product vandaan komt en of het eerlijk geproduceerd is. Dat is bij mozzarella eveneens belangrijk. Nederlandse veehouders kijken goed naar het dierenwelzijn en dat gaat alleen maar belangrijker worden. Ook de consument is er steeds meer mee bezig, dat is inmiddels een vast gegeven."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Nieuws Ondernemen

Ahold Delhaize houdt marges op peil

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden