Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een duurzaam zakje, in plaats van in een bakje. Dat scheelt ruim 500.000 kilo plastic op jaarbasis. De overgang start maandag 6 september. Albert Heijn heeft de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.
De Zaandamse grootgrutter heeft zich daarnaast tot doel gesteld dat de verpakkingen van alle eigen merkproducten, tegen 2025, 100% recyclebaar moeten zijn. Om deze doelstelling te halen, wordt voor alle verpakkingen van eigen merkproducten gekeken of het beter kan, zonder concessies te doen aan de kwaliteit en houdbaarheid.
Al actief bezig
Diverse vleesverpakkingen zijn al aangepast. Er worden bijvoorbeeld geen gekleurde plastic schaaltjes meer gebruikt, omdat die minder recyclebaar zijn. Samen met vaste vleesleverancier Hilton Foods heeft Albert Heijn nu een alternatief ontwikkeld voor de schaaltjes gehakt. De nieuwe verpakking levert een flinke plasticbesparing op, ook de plastic afvalbak bij klanten thuis raakt minder snel vol.
Over de afgelopen drie jaar bespaarde Albert Heijn al zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal door geen, minder of andere soorten materiaal te gebruiken. Zo zitten maaltijd- en lunchsalades vandaag de dag in een dunnere schaal en zijn snoepgroenten van de bekende emmer met deksel naar dunne bakjes met een topfolie verkast. Volgende maand pakt Albert Heijn de verpakking van plakjes kaas aan. Meer dan honderd kaasverpakkingen worden aangepast met als resultaat een plasticreductie van 200.000 kilo per jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.