Boerschappen

Interview Boerschappen

'We laten zien dat korte keten een succes kan zijn'

6 Mei 2021 - Kimberly Bakker

Voeding die voedt, uit een keten die deugt. Dat is waar Boerschappen voor staat. Het bedrijf levert boodschappenboxen die gevuld zijn met dagverse producten van het Nederlandse boerenerf. "Wij werken zonder winkels, verspilling, vervuiling of driedubbele marges. We doen het anders. We halen de producten - 7 dagen per week - 's ochtends op bij de boer en 's middags heb jij ze in huis", vertelt Stijn Markusse, oprichter van Boerschappen. "We willen laten zien dat zo'n korte keten een succes kan zijn."

Verplicht een dieet volgen zonder suiker. Het overkwam Stéphanie Vellekoop, de vriendin van Stijn Markusse en eveneens eigenaar van Boerschappen. "Dat was een lastige opgave. In de supermarkt bevat 70% tot 80% van de producten suiker of een variant zoals dextrose. Ik heb toen een paar vrienden gevraagd om te helpen met het samenstellen van een soort 'boodschappenbox'. We reden langs verschillende boeren om verse producten op te halen. Dat is uit de hand gelopen en zo is Boerschappen eigenlijk geboren", licht Markusse toe. Inmiddels telt het bedrijf 70 werknemers en groeit het stevig.

Wanneer besloten jullie om hier een officieel bedrijf van te maken? En hoe verliepen die eerste jaren?
"We zijn officieel gestart op 1 april 2014. Het was in eerste instantie een sociaal experiment en in 2015 zijn we vervolgens echt een bv geworden. In de afgelopen jaren zijn er flink wat veranderingen geweest. We hebben nieuwe mensen aangenomen, nieuwe bussen gekocht en ons verzorgingsgebied uitgebreid. Maar de consument veranderde in die tijd natuurlijk ook. We hebben onze tijd toen gestoken in het ontwikkelen van verschillende boxen. Inmiddels is dat uitgegroeid tot een basisbox, een gemaksbox en binnenkort komen er ook kant-en-klaar-boxen. Ik noem mijzelf altijd de typische Boerschappenklant. Dus als ik denk dat een klant ergens behoefte aan heeft, dan ontwikkelen we dat. Mits dat natuurlijk kan. Want, wij hebben geen zware aandeelhouders achter ons die even een flinke duit in de zak doen."

Je noemt al die veranderingen bij de consument. De interesse in vegetarisch en veganistisch is daar natuurlijk één van. Hoe gaan jullie met die trend om?
"Dat is inderdaad een hele grote verandering. Ik vind het trouwens een hele leuke verandering. Als je acht jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik vandaag de dag vooral vegetarisch zou eten, dan was ik waarschijnlijk behoorlijk somber gestemd. Bang dat ik daar dan een groot offer voor zou hebben moeten maken. Maar, dat is helemaal niet zo. Stéphanie en ik eten momenteel nog maar twee of drie dagen in de week vlees en/of vis. En als ik op termijn volledig vegetarisch wordt, dan vind ik dat ook zeker niet erg."

"Om in te spelen op die verandering, hebben we vegetarische boxen ontwikkeld. Ook maken we meer content over hoe gaaf vega-producten kunnen zijn. Een barbecue is namelijk meer dan vlees. Je kan ook heel veel doen met groenten. Al geef ik eerlijk toe dat het wel een van de lastigere ontwikkelingen is. Veel mensen vinden veganistisch of vegetarisch eten spannend. Daarom investeren wij volop in die hoek, onder meer met een nieuwe chef en een nieuwe inkoper. We zien dat vegetarische producten in de supermarkt vaak hyperbewerkt zijn. Dat willen wij niet. Ons motto is: het creëren van voeding die voedt, uit een keten die deugt."

"Het is een van de reden waarom wij bijna niet meer werken met dieren in een stal. Alleen onze kippen zitten nog in de stal. We willen straks alleen nog vlees gebruiken van dieren die in de natuurlijk geleefd hebben of wanneer een bijdrage wordt geleverd aan kringlooplandbouw. We moeten daardoor natuurlijk wel de voedingswaardeopbrengst verhogen. Daarvoor testen we met alternatieve teeltwijzen of andere rassen. Maar, beesten in een stal voeren met soja en dan afwachten. Nee, dat is niets voor ons en dat gaan wij ook niet doen."

Heeft de coronacrisis dit soort initiatieven – zoals maaltijdboxen – ook versneld?
"Ja, behoorlijk. In precies een jaar tijd zijn we vier keer zo groot geworden. Dat heeft een flink impact gehad. We hadden een 1000-dagen-plan gemaakt en die ging op 1 januari in. We hebben er welgeteld 70 dagen gebruik van gemaakt en toen moest alles op de schop. Het voordeel bij ons was dat we al opgeschaald waren met personeel en logistiek. Ons team is flexibel. Als we morgen ijsjes moeten maken, dan doen we dat. We hebben precies de juiste omvang om wendbaar te zijn en dat willen we ook graag zo houden."

Jullie werken volop samen met lokale ondernemers. Waar moeten die aan voldoen om voor jullie echt interessant te zijn?
"We houden ons vast aan drie woorden: tijd, natuur en liefde. Tijd is simpel. Het gaat bij ons niet om de kilo's of de scherpste prijs. Wij willen een boer best meer betalen om op tijd te kunnen oogsten. Wij hebben immers geen doorlooptijd van tien dagen. Wij moeten 's ochtends een mooi product kunnen ophalen om het 's middags bij de consument langs te brengen. Ten tweede is natuur voor ons heel belangrijk. We willen samenwerken met boeren die geen schade veroorzaken een bodem, water, lucht of biodiversiteit. Dan hebben we tenslotte nog liefde. Het betekent voor ons aandacht besteden aan. Het hoeft voor ons niet groots, meeslepend en geautomatiseerd. We willen dat klanten zeggen: 'Ja, dit is precies zoals ik gehoopt had dat het was op de boerderij'."

"Kortom: we werken niet samen met de grote boeren. Al onze boeren zijn kleinschalig en zitten in de korte keten. Weinig van hen leveren ook aan de supermarkt of een grotere keten. Dat zorgt er ook voor dat we veel verschillende boeren naast elkaar hebben. We kunnen ons afzetvolume immers niet bij één boer weghalen. Maar, op het moment dat we bijvoorbeeld een tweede kaasleverancier zoeken, dan nemen we wel altijd contact op met de boeren die als aan ons leveren. We vragen ze dan bij wie zij het beste gevoel hebben. En daar starten we dan vaak een samenwerking mee."

Hoe zorgen jullie er vervolgens voor dat de consument voor jullie kiest en niet voor de vele opties in de supermarkt?
"We willen in een paar dingen de beste zijn: voedingswaarde, versheid en we willen een keten laten zien die deugt. We willen tegen onze klanten kunnen zeggen: 'Alle boeren waar we mee samenwerken, laten de bodem, de lucht en de biodiversiteit beter achter dan toen we het een jaar geleden aantroffen'. Daarmee maken wij het landschap mooier. Als we dat combineren met het feit dat gezond eten goed voor je immuunsysteem is, dan kunnen we echt onderscheidend zijn. Je bent niet duurder uit, want wij hebben geen tussenpartijen. Als wij ervoor kunnen zorgen dat het voor jou, voor de wereld én voor de boer deugt, waarom zou je er dan niet voor kiezen?"

Wat is voor nu het grootste toekomstplan?
"We zien het een beetje als Kolonisten van Catan. We zoeken handelsroutes, bouwen steden en dorpen en kopen ontwikkelingskaarten. Het kan niet allemaal tegelijk. Maar elke euro die we verdienen, kunnen we wel investeren in iets moois. Onze ambitie is om straks meerdere hubs in het land te hebben. Elke regio zou dan een eigen set boeren en een eigen set klanten hebben. De hubs zorgen er dan voor dat het binnen 12 uur bezorgd wordt. Nu werken we vooral nog met boeren binnen 50 à 60 kilometer van Breda. Maar het merendeel bevindt zich nog dichterbij. Ook hebben we ambitie om meer aan de producerende kant te doen en willen we dus die voedingswaarden verhogen. Al met al zijn we dan wel weer een paar jaar verder. We willen vooral laten zien dat het kan, dat korte ketens een succes kunnen zijn."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden