Slagersmerk Stegeman streeft ernaar dat over 10 jaar ongeveer 50% van het assortiment vegetarisch is. Het is dan ook niet vreemd dat het merk afgelopen maand partner was van de 'Week zonder Vlees'.
Het streven van Stegeman is dat het assortiment in 2025 nog maar voor de helft uit vleesgerelateerde producten bestaat. "De wereld is sinds 1858 veranderd", zo zegt directeur Remco Kok bij Business Insider. "En als bedrijf veranderen wij graag mee." Die verandering is volgens Kok nodig, omdat niet om de negatieve impact van vlees heen gewerkt kan worden. "Je kunt je dan verre van die discussie houden of er iets aan veranderen."
Stegeman heeft voor dat laatste gekozen en streeft de 0/50/100-strategie na. Dit betekent 0% afval, 50% minder vlees en 100% transparantie. Op die manier wil het merk zijn milieu-impact verkleinen en het dierenwelzijn in de vleesindustrie ondersteunen. Het werkt nu al aan het verlagen van het afval door lichtere verpakkingen te gebruiken. "Dit bespaart jaarlijks al 65 ton aan kunststof", zo vertelt de directeur bij Business Insider.
Minder vlees
Naast de ontwikkeling van vegetarische en veganistische producten, richt Stegeman zich ook op hybride alternatieven. Dit zijn producten die deels uit groenten en/of peulvruchten bestaan. "Veel mensen willen echt wel graag wat minder vlees eten, maar ze weten niet altijd hoe. En uiteindelijk gaat het erom dat je die flexitariërs bereikt", aldus Kok.
Ook kijkt het bedrijf kritisch naar het vlees dat ze nog wel gebruiken. "We willen meer naar 'toekomstbestendig' vlees, met minder zout bijvoorbeeld en zonder kleurstoffen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.