Shutterstock

Nieuws Retail

PLUS meest verantwoorde supermarkt, Boni tweede

25 Maart 2021 - Redactie Foodbusiness

Supermarktketen PLUS is voor de zevende keer uitgeroepen tot 'Meest Verantwoorde Supermarkt' van Nederland. In het GfK MVO Rapport 2021 heeft het een score behaald van 7,41. Vooral op de thema's aandacht voor dierenwelzijn, eerlijke handel en betrokkenheid bij de buurt scoort het goed. Op de tweede en derde plaats volgen Boni en Jan Linders.

Met een gemiddelde score van 7,41 heeft supermarkt PLUS de eerste plek behaald in het 'GfK MVO Rapport 2021' en mag het zich voor de zevende keer op rij de 'Meest Verantwoorde Supermarkt' van Nederland noemen. Vooral op de thema's eerlijke handel, gezonde voeding, aandacht voor dierenwelzijn en betrokkenheid bij de buurt scoort het hoog. "Om deze waardering van consumenten 7 keer achter elkaar te ontvangen voelt speciaal. Zeker in dit bijzondere jaar", aldus commercieel directeur Eric Leebeek.

Op de tweede plek volgt supermarktketen Boni, met slechts 0,02 punten minder dan de PLUS. De top 3 wordt afgesloten door retailer Jan Linders, die ook slechts 0,03 punten verwijderd was van de titel van de 'Meest Verantwoorde Supermarkt' van Nederland.

Beperken voedselverspilling
De waardering vanuit de Nederlandse consument voor initiatieven tegen voedselverspilling neemt ieder jaar verder toe. In dit MVO-rapport is een totale toename zichtbaar van 0,19 naar een waardering van 7,08. Vooral Coop (7,49), Lidl (7,45) en Jan Linders (7,35) zijn in waardering gestegen als het gaat om initiatieven tegen voedselverspilling. Een manier om voedsel te hergebruiken, is door restafval door te geven aan de veevoerindustrie. Boni meldt overgebleven brood bijvoorbeeld te laten verwerken tot varkensvoer.

Ook aandacht voor mens, milieu en dier is voor de consumenten steeds belangrijker. Wanneer we kijken naar de retailers met milieuvriendelijke maatregelen, dan oogst Jan Linders (met een score van 7,14) de hoogste waardering. Daarna volgen Deen (7,09) en Poiesz (7,05). Als het gaat om diervriendelijkheid, dan noteert Poiesz bovenaan de lijst, met een score van 7,31. Deze retailer wordt op de voet gevolgd door Plus (7,27) en Boni (7,26). 

Supermarktketen Deen wordt het meest gewaardeerd als het gaat om het verschaffen van informatie over gezonde voeding. De keten behaalt een waarderingsscore van 7,25. Op de tweede en derde plek staan Jan Linders (7,24) en PLUS (7,16). Het aanbod ecologische en biologische producten worden daarentegen het meeste gewaardeerd bij Jan Linders, met een score van 7,14.

Klantgevoel
De Nederlandse consumenten voelen zich bij Boni het meeste op hun gemak. De retailer krijgt een waarderingsscore van 8,29. Dat is 0,09 meer dan de nummer 2: Poeisz. Op de derde plaats staat Jan Linders, met een score van 8,19. Boni is daarnaast tevens het meest betrokken bij diverse buurtactiviteiten, zo stellen de consumenten. Dit wordt gewaardeerd met een score van 7,89, gevolgd door PLUS met een score van 7,81.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden