Shutterstock
Dit is een premium artikel van Foodbusiness. Wilt u deze artikelen blijven lezen, maak dan een gratis account aan. Ja, die wil ik blijven lezen »

Achtergrond Logistiek

'Uitstel van grenscontrole is mooi, maar dit komt alsnog'

15 September 2021

Voorlopig hebben voedingsmiddelenproducenten in de Europese Unie nog geen last van fysieke controles op producten. Dat heeft brexit-minister David Frost bekendgemaakt. De maatregelen worden met zes maanden uitgesteld. De tekorten bij Britse retailers en de economische schade als gevolg van de coronapandemie liggen hieraan ten grondslag. Toch is het niet per se goed nieuws voor transportbedrijven. "We hadden al veel voorwerk gedaan. Uitstel is natuurlijk mooi, maar uiteindelijk wordt het alsnog doorgevoerd. Het duurt allemaal lang."

Het Verenigd Koninkrijk heeft de introductie van de nieuwe grenscontroles op voedingsmiddelen uit de Europese Unie uitgesteld tot juli 2022. Dat meldde brexit-minister David Frost 14 september. Het gaat om de fysieke inspecties die in januari van start zouden gaan. "Ook de vereiste om grenspersoneel vooraf op de hoogte te stellen van aankomende voedselproducten is vertraagd", vulde Frost aan. Per 1 oktober moesten producenten uit de Europese Unie ook extra papierwerk invullen om het Verenigd Koninkrijk binnen te komen. Die eis zal ook pas in juli van kracht worden. De reden om al deze eisen uit stellen, is de verwachting dat dit de aanvoerlijnen extra onder druk zal zetten. "In een periode waarin Britse retailers al kampen met grote tekorten, lijkt ons die niet verstandig."

De Europese Unie is al jaar en dag de grootste handelspartner van Groot-Brittannië en volgens het British Retail Consortium komt zeker 30% van al het voedsel dat in het land wordt geconsumeerd uit Europa. "We willen dat bedrijven zich concentreren op hun herstel in plaats van te moeten omgaan met nieuwe eisen aan de grens", meldde Frost. "Bedrijven hebben nu meer tijd om zich op deze controles voor te bereiden." Naast een voedseltekort, kampt het land ook nog eens met een tekort aan ongeveer 500.000 werknemers in de voedingsmiddelenindustrie. Denk aan slachters en vrachtwagenchauffeurs.

'Brexit is een tijdrovende klus'
Maar, voorbereiden op de brexit, dat is niet zomaar gedaan. Zo is de ervaring van transportbedrijven in Nederland. "Er komt bijna dagelijks wel iets nieuws binnen in de laatste ontwikkelingen rondom de brexit. Aanstaande maandag zou de nieuwe methodiek rond de inboeksystemen van start gaan. Dat is natuurlijk weer veel te laat bekendgemaakt. En dit uitstelt verbaast niets. Het is niet de eerste keer dat iets in de zaak brexit uitgesteld wordt", vertelt Jan Belga van Belga Transport uit Roden, die dagelijks transporten naar Engeland hebben. Hij doelt daarmee op de eerste data van de brexit, 1 april 2019. "Ik had mij voorbereid op die datum, en alles geregeld. Ik had bijvoorbeeld speciaal iemand aangenomen met een douaneachtergrond. Nu zijn we bijna twee jaar verder en hebben we nog niet alle stappen gezet."

Belga denkt dat iedereen de mening deelt dat met duidelijkheid een hoop gezeur voorkomen had kunnen worden. "Uitstel is natuurlijk begrijpelijk én begrijp mij niet verkeerd, het is niet onwenselijk. Maar al die voorbereidingen zijn zo telkens voor niets. Al met al is het een heel tijdrovende klus", licht hij toe. Zo heeft de brexit niet alleen invloed op de planningen van transportbedrijven, maar moet het hele kostenplaatje aangepast worden. "We moeten opnieuw kijken naar alle werkzaamheden en waarvoor wel of niet een formulier ingevuld moet worden. Doen we bijvoorbeeld bij een bepaalde vracht wel of geen retourlading. Alles moet je onder de loep nemen." Al met al verwacht Belga wel dat de meeste bedrijven een gaatje in de lucht springen nu er iets meer tijd komt.

Er zijn ook transportpartijen die de gehele brexit té tijdrovend vinden en het Verenigd Koninkrijk daarom 'uit het assortiment' hebben gehaald. "Al met al kon het voor ons niet meer uit; al die hinder die de brexit met zich meebrengt. Niet alleen de grenscontroles, maar ook het papierwerk", licht Jan Willem Jansen van Jansen Logistics toe. Kortom, zoals Belga stelt: "Uitstel is mooi, maar de grenscontroles komen er uiteindelijk alsnog. Ik hoop dat het uiteindelijk eenzelfde soort invulling krijgt als Noorwegen. Dan weten we wat ons te wachten staat."

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Door brexit krimpt belang van Verenigd Koninkrijk

Opinie Nadia Menkveld

Door brexit krimpt belang van Verenigd Koninkrijk

Witte Huis trekt ten strijde tegen Farm to Fork

Analyse Voedselbeleid

Witte Huis trekt ten strijde tegen Farm to Fork

Britten vrezen invasie Fonterra na handelsdeal

Achtergrond Handelsdeal

Britten vrezen invasie Fonterra na handelsdeal

Amerikanen exporteren minder diepgevroren vis

Nieuws Export

Amerikanen exporteren minder diepgevroren vis

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief