Shutterstock

Nieuws Vlees

Vleesmarkt gaat nieuw consumptiepatroon voelen

17 Januari 2022

De markt voor vlees en gevogelte wordt de komende jaren beïnvloed door het veranderende consumptiepatroon in de Europese Unie. Vooral de markten voor rundvlees en varkensvlees moeten daardoor marktaandeel inleveren. Pluimveevlees en schapenvlees worden wel populairder, maar die kunnen een algehele daling in de vleesconsumptie niet tegenhouden. Dat blijkt uit cijfers van IndexBox.

De markt voor vlees en gevogelte in de Europese Unie daalt het komende decennium met 0,4% per jaar. Dat is de verwachting van marktonderzoeksbureau IndexBox, op basis van de European Agricultural Outlook 2021-2031. De vleesconsumptie per hoofd van de bevolking in de Europese Unie daalt komende jaren waarschijnlijk van 68 kilo dit jaar naar 67,5 kilo in 2025. De hoogste consumptie is te vinden in Denemarken (139,1 kilo), gevolgd door Ierland (131,1 kilo) en Spanje (108,5 kilo). Nederland staat op de elfde plek (88,8 kilo). Tegelijkertijd neemt de wereldwijde vleesconsumptie naar verwachting juist toe, jaarlijks met zo'n 1,4%. Dit komt vooral door de stijgende inkomens in ontwikkelingslanden.

Veranderende consumptiegewoonten
In de Europese Unie ligt vooral het veranderende consumptiepatroon ten grondslag aan de daling in de vleesconsumptie. Tegelijkertijd wordt – omwille van het milieu – steeds minder vlees geproduceerd; veestapels worden ingeperkt. Het zijn twee zaken waar vooral de markten voor rundvlees en varkensvlees onder lijden. De productie van rundvlees daalt dit jaar naar verluidt met 1,4% tot 6,8 miljoen ton. Een kleinere veestapel is daar de voornaamste reden voor: -3,3% tot 30,7 miljoen dieren. De productie van varkensvlees daalt met 1% tot 23,5 miljoen ton.

De stijgende vraag naar pluimveevlees en schapenvlees kan de dalende trend niet compenseren. De productie van pluimveevlees stijgt met 'slechts' 0,6%, tot 13,7 miljoen ton. Komende jaren neemt de schapenvleesproductie gestaag toe tot 648.000 ton. Ook wordt een groei verwacht in het biologische vleessegment en nemen vleesvervangers en kweekvlees komende jaren in populariteit toe, al is niet de verwachting dat het segment 'laboratoriumvlees' een grote concurrent wordt van dierlijk vlees. De acceptatiegraad ligt, volgens IndexBox, te laag. Plantaardige alternatieven hadden twee jaar terug een marktaandeel van 1% in de totale vleesverkoop. Een significante stijging wordt komende vijf jaar niet verwacht.

Marktaandeel inleveren
De Europese Unie gaat hierdoor op de wereldmarkt wel marktaandeel inleveren: een daling van 3%, tot een aandeel van 17%, wordt door IndexBox voorzien. De afnemende export van varkensvlees naar Azië speelt hier ook een grote rol in. China streeft ernaar zijn binnenlandse varkensstapel tegen 2026 weer op peil te hebben. Twee jaar terug exporteerde de Europese Unie in totaal 16 miljoen ton vlees en gevogelte, ter waarde van $46,4 miljard. Nederland speelde de grootste rol, met een export van 3 miljoen ton en een waarde van $8,7 miljard.

Daarna volgen Spanje (2,6 miljoen ton, ter waarde van $8 miljard) en Duitsland (2,4 miljoen ton, ter waarde van $7 miljard). Deze drie landen zijn gezamenlijk goed voor 63% van het totale exportvolume uit de Europese Unie. De gemiddelde exportprijs in de Europese Unie bedroeg twee jaar terug $2.839 per ton. Nederland kende een exportprijs van $2.909 per ton, Spanje rekende $3.077 per ton en Belgische producten werden voor $2.286 per ton verkocht.

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Foodbusiness kunt u gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod

Achtergrond ForFarmers

'Grondstofprijzen leiden tot duurder voedsel in winkel'

Achtergrond Vlees

Wel of geen vlees: een eindeloze discussie?

Marktflits Vlees

Varkensvleesmarkt zet keten op scherp

Nieuws Vlees

Duitse vleessector is vrij somber gestemd

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief