VDWimages / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

'Containeraantal daalt voor eerst sinds kredietcrisis'

4 November 2022 - Linda van Eekeres

Het aantal zeecontainers dat beschikbaar is op de markt gaat voor het eerst sinds 2009 dalen, voorspelt Drewry in een outlook voor 2023. Volgens het consultancybureau is er momenteel 6 miljoen TEU (containers van 20 voet) overtollige capaciteit. De verwachting is dat de beschikbare containercapaciteit na de dip van volgend jaar weer groeit.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De aanhoudende oorlog in Oekraïne, de enorme stijgin van de wereldwijde energie- en voedselprijzen en de snel stijgende inflatie hebben een negatief effect op de containerscheepvaartindustrie, aldus Drewry. Ook wordt momenteel, doordat de verstoringen van de supply chain afnemen, de capaciteit die de afgelopen twee jaar extra is opgebouwd uit roulatie genomen. Als gevolg hiervan zal het aantal containers dat in gebruik is in 2023 naar verwachting met 3% afnemen, volgens de onlangs gepubliceerde Container Equipment Forecaster van Drewry.

Er is momenteel een overcapaciteit van meer dan 6 miljoen containers van 20 voet. Dit komt doordat er vorig jaar een recordhoeveelheid werd geproduceerd en door de logistieke verstoringen en opstoppingen in havens er weinig containers werden afgeschreven. Nu worden verouderde containers volgens het consultancybureau in versneld tempo verkocht. Sinds de zomer worden veel huurcontracten van materiee ook niet verlengd en dat zal volgens Drewry tot in 2023 blijven spelen. Zeevervoerders hebben ook steeds meer (dry van) containers zelf in bezit, bijna 70%.

Volgens Drewry gaan het komende jaar maar weinig rederijen hun vloot uitbreiden en niet elke container die afgeschreven wordt, zal worden vervangen door een nieuwe. De productie van nieuwe capaciteit zal dalen tot naar schatting 497.000 TEU (containers van 20 voet). Dat aantal is slechts iets hoger dan in 2009, toen de wereldwijde financiële crisis zijn sporen naliet. Wereldwijd zal het materieel dat in gebruik is volgens Drewry volgend jaar met 3% afnemen van 50,8 miljoen TEU in 2022 tot 49,3 miljoen TEU in 2023. Het wordt de eerste krimp in veertien jaar.

Drewry verwacht dat de markt na de dip weer zal aantrekken en dat de productie in de jaren tot 2026 zal herstellen tot 4,4 à 5,2 miljoen TEU per jaar. In meer dan de helft hiervan zou het gaan om vervanging van bestaand materiaal. Naar verwachting zal de groe ;weer terugkeren naar de trend.

Indices gedaald
De Drewry's World Container Index is deze week opnieuw gedaald, met 3% tot $3.049,73 per container van 40 voet. Dat is voor de 36e week op rij. De tarieven voor de route Rotterdam - New York staan echter 2% in de plus (21% op jaarbasis). In de Foodbusiness-analyse van vorige week zijn we uitgebreid ingegaan op hoe het zeecontainervervoer tussen Europa en de VS van de goedkoopste de duurste is geworden.

De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport, staat op 1.321 punten, een daling ten opzichte van vorige week toen de index op 1.612 punten stond en de week daarvoor toen het 1.819 punten was. Ook de Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, is gedaald van 2.144 punten twee weken geleden naar 1.900 punten vorige week en 1.683 punten nu.

Lidl stopt met invliegen producten
Opmerkelijk nieuws was deze week dat Lidl Nederland stopt met het invliegen van groente en fruit vanwege de belasting op het klimaat. Het is de eerste landelijke supermarkt die dit doet. Volgens het AD komt overigens bijna al het groente en fruit al van Nederlandse bodem. Producten die worden ingevlogen zijn volgens de krant onder meer peulvruchten en aspergetips.

Nieuwe subsidieronde elektrische bestelbussen
De overheid meldde deze week dat het jaarlijkse beschikbare subsidiepotje voor de aanschaf van& elektrische bestelwagens volledig is gebruikt. Er zat €22 miljoen in het potje. Daarmee komen ruim 5.500 nieuwe elektrische bestelwagens op de weg. De regeling loopt tot 2025 en voor komend jaar stelt Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, €33 miljoen beschikbaar. Het maximale subsidiebedrag is €5.000 per bestelwagen. Het percentage nieuw verkochte elektrische bestelwagens stijgt. Dit jaar gaat het om ongeveer 7%. In totaal rijden er in Nederland ruim 900.000 bestelwagens rond.

Drewry's World Index

Route 20 oktober '22 27 oktober '22 3 novemberr '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $3.383 $3.145 $3.050 -3% -67%
Shanghai - Rotterdam $4.436 $3.845 $3.684 -4% -73%
Rotterdam - Shanghai $887 $887 $876 -1% -45%
Shanghai - Genoa $4.614 $4.200 $4.087 -3% -68%
Shanghai - Los Angeles $2.497 $2.412 $2.364 -2% -76%
Los Angeles - Shanghai $1.175 $1.180 $1.165 -1% -10%
Shanghai - New York $6.214 $6.034 $5.694 -6% -55%
New York - Rotterdam $1.308 $1.319 $1.318 0% +11%
Rotterdam - New York $7.264 $7.284 $7.426 2% +21%

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $3.340 $2.479 $5.671 $4.853 $7.041
Vorige week -3% -3% -2% -6% 0%
Vorig jaar -68% -87% -71% -66% -4%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden