Frans Blok / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Hoe vervoer Europa-VS van goedkoopste duurste werd

28 Oktober 2022 - Linda van Eekeres

Het verzenden van een zeecontainer op de route Europa - Noord-Amerika was begin dit jaar nog een stuk goedkoper dan op de route Azië - westkust VS, Azië - oostkust VS en Azië - Europa. Maar waar de andere lijnen het laatste halve jaar een scherpe daling laten zien, blijven de tarieven voor Europa - Noord-Amerika vrij stabiel. Gevolg is dat het momenteel de duurste route in het rijtje is. Wat is er aan de hand?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

26 mei 2022 betaalde je volgens cijfers van vrachtvervoersplatform Freightos voor een container van 40 voet (FEU) op de route Noord-Europa - westkust VS met $8.360 het laagste spottarief en voor Azië - oostkust VS met $14.570 het hoogste. Deze week, vijf maanden later, is het beeld omgedraaid en kost het verzenden van een container op de route Noord-Europa - westkust VS met $7.041 het meest. Op jaarbasis daalde de tarieven voor deze route ook, maar slechts met 3%, terwijl wereldwijd de tarieven 67% daalden.

Deze week betaal je, volgens de Drewry's World Index, voor het vervoer van een container van 40 voet (FEU) van Rotterdam naar New York $7.284 (18% meer dan een jaar geleden), terwijl dat voor Shanghai - Los Angeles deze week $2.412 is (78% minder dan een jaar geleden).

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $3.342 $2.494 $5.713 $4.823 $7.041
Vorige week -2% 0% 0% -8% 0%
Vorig jaar -67% -85% -71% -66% -3%

Op de vraag waarom de spottarieven voor trans-Atlantisch vervoer zo hoog blijven, ging Judah Levine, hoofd Research bij vrachtvervoersplatform Freightos afgelopen dinsdag (25 oktober) in tijdens een webinar over de vooruitzichten voor het vierde kwartaal, dit onder de noemer 'What goes up must come down global'. De tarieven voor containervervoer tussen de VS en Europa zijn redelijk stabiel gebleven en met zo'n $7.000 enorm veel hoger dan voor de periode van de pandemie. Toen lagen de tarieven rond de $1.500, zo geeft het hoofd Research aan. Dat de trans-Atlantische tarieven zo stabiel blijven terwijl de spottarieven op andere routes dalen, is volgens Levine verklaarbaar. Een deel van de verklaring ligt volgens hem bij opstoppingen. Het trans-Atlantische vervoer heeft te maken met havens in Europa en aan de Amerikaanse oostkust waar, hoewel minder, nog steeds opstoppingen zijn. "Zolang containerschepen voor een haven wachten, is de capaciteit van die containers niet beschikbaar", aldus Levine. Daarnaast speelt de mix aan goederen ook een rol: "Food en alcohol, medische producten, elektronica, dus een ander type goederen dan we zien op de trans-Pacifische route. Een andere factor is volgens Levine dat aan het begin van de pandemie de capaciteit van de minder lucratieve naar de meer lucratieve routes werd verplaatst, vooral naar de trans-Pacifische route en in mindere mate naar de route Europa - VS. Recentelijk was er een dip te zien in de tarieven voor de route Europa - VS. Dat komt volgens Levine weer doordat het nu de duurste route is en rederijen daarom meer capaciteit toevoegen.

Deze week dalen de gemiddelde wereldwijde tarieven opnieuw, voor de 35e week op rij, constateert Drewry. Maar Freightos merkt op dat de daling minder scherp is en dat kan erop wijzen dat het schrappen van vaarten (blank sailings), waarmee rederijen al een tijdje bezig zijn (tot nu toe zonder veel succes), zijn vruchten begint af te werpen, althans op de route tussen Noord-Amerika en Azië. Ook voor vaarten tussen Azië en Europa zijn er veel blank sailings, maar daar daalden de tarieven deze week toch met 8%. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de dalende vraag. Naast de geschrapte vaarten is het aantal schepen dat uit de vaart is genomen ook toegenomen. Drewry verwacht de komende tijd een kleinere wekelijkse tariefsverlaging.

'Tarieven op langere termijn boven pre-coronaniveau'
Volgens Rolf Habben Jansen, CEO van rederij Hapag-Lloyd zullen de tarieven uiteindelijk toch ergens boven het pre-coronaniveau uitkomen. "Of we het leuk vinden of niet, de kosten zijn de laatste jaren significant gestegen. Chartertarieven zijn hoger en worden voor langere tijd vastgelegd, terminalkosten zijn gestegen, brandstofprijzen zijn hoger", zegt hij tegen FreightWaves. Volgens hem is wat er nu gebeurt weer een overreactie. "Mensen proberen nu overal in te snijden en zullen tot de conclusie komen dat de onderliggende consumentenvraag eigenlijk relatief gezond is. Plotseling zullen ze zich dan zorgen gaan maken over dat hun voorraden een beetje aan de krappe kant zijn en waarschijnlijk zien we dan een rebound."

Drewry's World Index

Route 13 oktober '22 20 oktober '22 27 oktober '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $3.483 $3.383 $3.145 -7% -67%
Shanghai - Rotterdam $4.595 $4.436 $3.845 -13% -73%
Rotterdam - Shanghai $915 $887 $887 0% -44%
Shanghai - Genoa $4.736 $4.614 $4.200 -9% -68%
Shanghai - Los Angeles $2.619 $2.497 $2.412 -3% -78%
Los Angeles - Shanghai $1.175 $1.175 $1.180 0% -9%
Shanghai - New York $6.321 $6.214 $6.034 -3% -55%
New York - Rotterdam $1.336 $1.308 $1.319 +1% +11%
Rotterdam - New York $7.295 $7.264 $7.284 0% +18%

De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport, staat op 1,612 punten. Vorige week was dat nog 1,819 punten. De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, staat op 1.900 punten (2,144 punten vorige week).

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden