Shutterstock

Achtergrond Trends

Deze trends moet industrie in de gaten houden

6 Oktober 2021 - Kimberly Bakker

Consumenten bekommeren zich steeds meer om de impact van hun aankopen op hun persoonlijke gezondheid én het milieu. De gebeurtenissen van de afgelopen anderhalf jaar – lees; de coronacrisis – hebben geleid tot veranderingen in de wereldwijde consumentenbehoeften. Iets waar de voedingsmiddelenindustrie op moet reageren. Precies dat is waar tijdens het Food and Beverage Globial Symposium van dinsdag 5 oktober aandacht voor was.

Het is voor het eerst dat jongeren meer geld uitgeven aan voedsel dan aan kleding. "Voedsel zorgt tegenwoordig voor een identiteit. Kijk maar op social media, het staat er vol mee", vertelt Danielle Gould, CEO van Food+Tech Connect. Volgens Gould zorgt dit ervoor dat de kleine foodbedrijven grote stappen maken. "De grote foodconcerns zijn afgelopen jaren zeker $12 miljard verloren aan de opkomst van die kleinere voedingsmiddelenbedrijven. Dit heeft te maken met het veranderende aankoopgedrag van de consument."

Gould licht toe: "Smaak, prijs en gezondheid zijn altijd de belangrijkste pijlers geweest bij de aankoop van voedsel, maar dat is niet meer zo. De bewuste eter, waarvan er steeds meer zijn, vindt prijs minder belangrijk. Die wil juist aandacht voor duurzaamheid en gezondheid." Dat komt volgens de directeur door het feit dat 39% van de consumenten wereldwijd tegenwoordig een bepaald dieet volgt. Denk aan koolhydraatarm, intermittent fasting of keto. "Er wordt gekeken naar welke voedingsmiddelen in dat dieet passen en niet meer naar de prijs."

Duurzaamheid en traceerbaarheid
Voor voedingsmiddelenbedrijven is die veranderende consument een uitdaging. "Het is dit keer voor het eerst dat het reduceren van de kosten niet in de top drie van prioriteiten staat", meldt Kevin Prouty, vicepresident bij IDC. "Dat komt pas op vier. De consument staat op één, duurzaamheid op twee en data op drie." Dat zijn trends waar zowel voor de lange als korte termijn rekening mee moet worden gehouden, aldus Prouty. Qua data moet dan vooral gedacht worden aan de inzet van blockchain, om zodoende te voldoen aan de wens van traceerbaarheid en voedselveiligheid.

Voor de lange termijn zal duurzaamheid een belangrijk speerpunt moeten zijn, aldus Prouty. Gould onderschrijft dit: "Lokaal, biologisch en de voetafdruk op het milieu zullen komende jaren steeds belangrijker worden voor de consument. Consumenten willen weten hoe je omgaat met onze planeet. Daar kom je niet onderuit." Volgens Prouty weten foodbedrijven dat en is dat ook de reden dat meer en meer wordt ingezet op samenwerking. Partijen in de keten willen eerder kunnen inspelen op elkaar, wat efficiëntie ten goede komt.

Bedreigingen
De voedingsmiddelenindustrie wil al te graag inzetten op al het bovenstaande, meldt Prouty, maar er zijn nog andere uitdagingen die de gemoederen bezighouden. "De logistieke onbalans is voor veel bedrijven op het moment een van de grootste zorgen. Sommige bedrijven kampen met een vertraging van zes tot negen maanden in de levering, voor in Noord-Amerika." Volgens hem kan daardoor op dit moment niet sneller verduurzaamd worden dan al het geval is.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden