Danone

Nieuws Klimaat

Foodbedrijven kunnen uitstoot amper verlagen

Dinsdag 13:10 uur

De broeikasgasuitstoot van de negen grootste voedselbedrijven is de afgelopen twaalf maanden met 27 ton koolstofdioxide-equivalent (CO2e) gestegen. Met CO2e wordt aangegeven hoeveel een broeikasgas bijdraagt aan de opwarming van de aarde omgerekend naar CO2. Bedrijven worstelen vooral met het beperken van hun indirecte uitstoot. 

Just Food vergeleek de resultaten van Danone, General Mills, JBS, Kellogg, Kraft Heinz, Mars, Mondelēz International, Nestlé en Pepsico met de doelen die bedrijven zich hadden gesteld in het kader van het verminderen van uitstoot.

De directe en indirecte uitstoot veroorzaakt door stroom en hitte zijn overal omlaag gegaan, drie bedrijven uitgezonderd. Slechts bij twee bedrijven ging ook de overige indirecte uitstoot omlaag. Bij Danone, daalde deze uitstoot met 5% en bij Nestlé was de daling 0,2% in de afgelopen twaalf maanden. Deze uitstoot is vaak 90% van de volledige uitstoot van een voedselbedrijf. Daarom is het volgens Just Food zorgwekkend dat deze uitstoot bij veel bedrijven niet is gedaald. Dat maakt het verkleinen van de uitstoot voor 2030 erg lastig. Deze indirecte uitstoot veroorzaakt door activiteiten in de keten, waar het bedrijf geen directe invloed op kan uitoefenen omdat ze geen eigenaar van het bedrijf zijn, wordt Scope 3-uitstoot genoemd.  

Deze Scope 3-uitstoot groeide bij Kraft Heinz met 76%. Een stijging van 25 ton CO2-equivalent naar 44 ton CO2e. Een woordvoerder kon geen verklaring bieden voor de stijging. Volgend jaar deelt het bedrijf de doelen die het zichzelf heeft gesteld in het kader van uitstootvermindering. Als het bedrijf de uitstootcijfers van 2019 als doel neemt, moet de uitstoot dalen naar minder dan 20 ton CO2e in 2030.

Voor sommige bedrijven betekent hogere verkopen ook een hogere uitstoot. De uitstoot groeide bij General Mills met 4%, bij JBS met 5%, Kellogg met 4%, Mondelez met 4% en Pepsico met 7%. 

Loskoppelen
Het wordt steeds duidelijker hoe moeilijk het is om krimp van koolstofuitstoot los te koppelen van de financiële groei die een bedrijf nastreeft. Waar bedrijven vorig jaar nog in de publiciteit kwamen omdat ze rondom COP26 in Glasgow doelen hadden gesteld, is nu duidelijk geworden hoe lastig het is die doelen te behalen in een economisch klimaat waar de kosten van het levensonderhoud zijn gestegen en er een crisis in de toeleveringsketen is. 

Het verminderen van de Scope 3-uitstoot vraagt om een significante investering van tijd en geld. ''De lange aanloop tussen de start van een project en het verminderen van uitstoot is een uitdaging'', zegt Mars in een verklaring. Dat bedrijf zet in op klimaat-slimme landbouw, het gebruik van hernieuwbare energie, vernieuwde receptuur, gestroomlijnde logistiek en nieuwe verpakkingen om uitstoot te verminderen. 

Een bedrijf dat voorloopt is Danone. Het Franse bedrijf investeert $1,3 miljard in bos, grond en de uitstootreductie van vee. Het bedrijf verminderde de uitstoot met 350.000 ton het afgelopen jaar door het omschakelen naar regeneratieve landbouw. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
foodbusiness.nl

Max van der Heijden

Reageer op dit artikel

Om te reageren op dit artikel moet u ingelogd zijn.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws COP27

Plan grote foodbedrijven tegen klimaatverandering

Nieuws Klimaatverandering

Multinationals roepen op tot regeneratieve landbouw

Nieuws Demonstratie

Klimaatgroepen willen eerlijke vleesprijs

Nieuws Klimaat

Milieudefensie voert druk op Ahold op

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief