Lazy Vegan

Food People Bas Dijkstra

Lazy vegan maakt veganisme minder stoffig

26 September 2023 - Matthijs Bremer

Plantaardig eten moet makkelijk zijn, zo vindt Bas Dijkstra. Daarom richtte hij met zijn compagnon Vincent Bosgraaf het bedrijf Lazy Vegan op. In 2019 lanceerde het duo hun eerste wokmaaltijd in het Verenigd Koninkrijk bij Sainsbury's. Inmiddels levert het bedrijf ook aan supermarkten in Nederland, België en Duitsland.

Waar komt de naam Lazy Vegan vandaan?
"Het woord lazy maakt het woord vegan wat minder stoffig en serieus. Lazy staat voor het moment waarop mensen geen zin of tijd hebben om te koken en toch gezond en bewust willen eten. Binnen die doelgroep vallen een hoop mensen die vinden dat ze het heel druk hebben. Veel mensen herkennen zich dan ook in onze naam. Dan heb ik het bijvoorbeeld over vegans die zeggen: Hey, dat ben ik op een luie dag. Maar de naam doet het ook goed bij flexitariërs die ervoor openstaan om af en toe plantaardig te eten, maar absoluut geen veganist willen worden."

Op jullie eigen site is te lezen dat ingevroren maaltijden niet echt sexy zijn. Waarom hebben jullie dan voor een ingevroren oplossing gekozen?
"Het invriezen van maaltijden heeft een aantal voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat er bijna geen verspilling plaatsvindt. Een ander voordeel is natuurlijk dat je thuis altijd in de vriezer op die luie dag er eentje hebt liggen. Dan hoef je de deur niet uit. Nog een voordeel is dat vrijwel alle vitaminen en mineralen van de groente bewaard blijven. En ook daar weten steeds meer mensen vanaf. Al is dat in Nederland nog minder bekend dan in Engeland of België."

Klinkt als een goed verhaal, maar toch is de perceptie van het vriesvak onder consumenten niet altijd goed.
"Dat vriesaspect is onze grootste uitdaging, maar hier ligt juist ook een kans. Retailers gebruiken onze producten graag om jonge bewuste consumenten naar dat vriesschap te lokken. Omdat er veel ongezonde producten liggen, komen er bijvoorbeeld weinig jonge bewuste consumenten naar het vriesschap. Die komen er door onze producten nu wel. Normaal kopen ze van die kant-en-klare maaltijdsalades en stoommaaltijden als ze het een keer druk hebben. Nu lopen ze voor de producten van Lazy Vegan ook naar de vriezer."

Kant-en-klaar staat niet bepaald bekend om hoge kwaliteit. Wat doen jullie anders?
"Het grootste verschil is dat wij wokmaaltijden aanbieden. De meeste diepvriesmaaltijden zijn voor de magnetron gemaakt. Dat zijn van die bakstenen, die je in de magnetron stopt en waar je na zoveel minuten weer in moet prikken omdat het nog niet warm is. Onze beleving is door het wokken heel anders, want dat ruik je van heinde en verre. Dus het wokaspect geeft een vers belevingsgevoel, wat de meeste magnetronmaaltijden niet hebben."

Iglo heeft toch bijvoorbeeld ook wokmaaltijden op de markt?
"Wij zijn bovengemiddeld kritisch. Wij lanceren alleen producten die we zelf echt hartstikke lekker vinden. Bij veel grote merken zoals Iglo proberen ze met dure marketingcampagnes een middelmatig product aan de man te brengen. Dat zie je niet alleen in de wereld van kant-en-klare maaltijden. Unox heeft ooit een vegetarische rookworst gelanceerd, die was niet te eten, maar toch zetten ze het weg bij Albert Heijn samen met de Postcode Loterij. Dan trek je dus heel veel mensen naar nieuwe categorie, maar hou je niemand vast als ze het proeven."

Er zijn veel producten waarbij de uitstoot van het transport veel lager is dan de extra uitstoot die bij productie in Nederland komt kijken.

Bas Dijkstra

Convenience is natuurlijk ook duurder. Is de trend houdbaar gezien de hoge inflatie?
"Het zou kunnen dat mensen omdat het goedkoper is vaker zelf maaltijden voor de vriezer gaan koken, maar ik denk niet dat wij hier veel last van krijgen. Het voordeel van onze producten is dat ze nog redelijk betaalbaar zijn, namelijk rond de €5. Veel van onze concurrenten zijn duurder en we horen van de meeste mensen dat ze dat wel waard vinden. Daarbij helpt het dat onze doelgroep wel geld voor goed eten over heeft."

Jullie zijn kortgeleden een B Corp geworden. Wat zijn jullie criteria om ingrediënten in te kopen?
"Wij halen 96% van alle ingrediënten uit Europa en we hebben de ambitie om alle ingrediënten binnen Europa in te kopen. We kiezen er bewust voor om onze producten in verschillende Europese landen in te kopen en niet alleen in Nederland. Er zijn veel producten waarbij de uitstoot van het transport veel lager is dan de extra uitstoot die bij productie in Nederland komt kijken. Als je een tomaat uit Spanje importeert, valt de CO2-uitstoot bijvoorbeeld een stuk lager uit. Er zijn namelijk geen energie slurpende kassen nodig."

Op de website van Lazy Vegan is te lezen dat de besparing bij het eten van jullie maaltijd gelijk staat aan een autoritje van Amsterdam naar Weesp. Waar vergelijken jullie je maaltijden eigenlijk mee?
"Wij vergelijken onze maaltijden met een maaltijd met vlees. Niet zozeer met een kant-en-klare maaltijd of een zelfgemaakte maaltijd, maar gewoon een maaltijd. Dan loop je tegen het volgende aan. Je hebt natuurlijk verschillende soorten vlees die allemaal een andere uitstoot hebben. Kip heeft de laagste uitstoot, varkens stoten wat meer uit, koeien nog meer en daarvan hebben we de gemiddelde impact doorberekend."

Verschilt de milieu-impact tussen kant-en-klaar en een zelfgemaakte maaltijd?
"Ik heb daar geen cijfers over, maar ik weet wel dat veel uitstoot het gevolg is van verspilling. Veel eten wordt weggegooid en dat heb je bij diepvries natuurlijk amper. Ook in de keten van vriesproducten is het heel beperkt. Daarnaast is er minder verpakkingsmateriaal nodig. Alle producten komen in grote verpakkingen naar onze fabriek en wij verpakken alles maar één keer. Als je alle producten los verpakt heb je meer materiaal nodig."

Jullie geven op jullie website ook aan soja te vermijden. Wat is daarvoor jullie motivatie?
"Er bestaat natuurlijk een negatieve perceptie rond soja, omdat voor de productie veel oerwoud in Zuid-Amerika wordt gekapt. Dat is overigens niet onze motivatie geweest om geen soja te gebruiken. Dat er soja voor vleesvervangers wordt gebruikt is eigenlijk een klein deel van het probleem. De meeste soja wordt verbouwd voor veevoer. Het probleem is dus niet zozeer soja, maar dat we met zijn allen zo veel vlees eten. Wij kiezen voor erwtenproteïne omdat wij iets unieks en lekkers willen aanbieden. Omdat het gros van de vleesvervangers van soja gemaakt worden, merkten we dat onze doelgroep wel eens wat anders wilde. "

Is een veganistische wereld jullie einddoel?
"Dat is niet ons doel. Wat wij willen, is mensen op een leuke, lekkere en makkelijke manier kennis laten maken met plantaardige voeding. We moeten namelijk echt minder vlees gaan eten, want de intensieve veehouderij stoot veel CO2 uit en verbruikt te veel water en land. Dat is op termijn niet vol te houden. Het zou wel heel tof zijn als vegan de nieuwe standaard wordt. Dus dat je als in McDonald's staat en zegt: Doe mij maar een Big Mac, dat daar dan standaard een plantaardige burger op zit en dat je aan moet geven dat je vlees wil."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Matthijs Bremer

Voor Foodbusiness covert Matthijs Bremer de vleesmarkt. Daarnaast volgt hij de eiwittransitie op de voet en schrijft hij wekelijks over de ontwikkelingen op de energiemarkten.

Food People Maarten Bezem

Restproducten omzetten tot smaakversterkers

Food People Madeleine Gielens

'Bierbostel opwaarderen tot humane voeding'

Food People Paul van Straaten

Lokalist wil bol.com worden van streekproducten

Food People Per Vonk

'Mooie maar ook donkere verhaal over cacaosector'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden