Shutterstock

Nieuws Ondernemen

Frissector ageert tegen extra taks op frisdrank

13 September 2023 - Linda van Eekeres

De verbruiksbelasting op niet-alcoholische dranken zoals frisdrank en alcoholvrij bier verdriedubbelt volgend jaar ruwweg (van €8,83 naar €26,13 per 100 liter). Hiermee wil het kabinet mensen stimuleren om gezonder te leven. Ook zit er een suikertaks in de planning. De Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) vindt dat de belasting te veel omhooggaat en vindt het bovendien oneerlijk dat er niet wordt gekeken naar andere producten met veel suiker, zoals koek en snoep.

Taco Juriaanse, directeur van de FWS zegt in een persverklaring: "Deze maatregelen zijn aangekondigd om Nederland gezonder te maken, maar het lijkt wel alsof het vooral gaat om het gezonder maken van de schatkist. Harde cijfers, ook van het RIVM, tonen aan dat de sector hard op weg is om consumenten minder calorieën te laten consumeren. We zijn voor een gedifferentieerde belasting, maar de tarieven moeten redelijk blijven en het is moeilijk uit te leggen dat er helemaal niet wordt gekeken naar andere producten met veel suiker, zoals koek en snoep. Waarom worden die niet bij de belasting betrokken? Bovendien laten resultaten uit het Verenigd Koninkrijk zien dat excessieve tarieven helemaal niet nodig zijn om overmatige suikerinname succesvol terug te dringen."

Nationaal Preventieakkoord
Volgens de brancheorganisatie doet de sector zelf al veel om het suikergehalte terug te dringen en daalde in 2022 de hoeveelheid suiker in de A-merken frisdrank met een derde ten opzichte van 2012. "Daarmee heeft de sector haar beloften in het Nationaal Preventieakkoord om in 2025 een reductie van minstens 30% kilocalorieën per liter te bereiken, ruim drie jaar voor de deadline gehaald", aldus FWS.). Juriaanse: "De afgelopen jaren hebben onze leden veel laagcalorische dranken en andere gezondere alternatieven op de markt gebracht, kleinere verpakkingen geïntroduceerd en daar met marketinginitiatieven de aandacht op gevestigd. Als sector zijn we er trots op dat we dit resultaat zo snel hebben bereikt en laten we zien onze verantwoordelijkheid te nemen."

De FWS ziet dit bevestigd in een onderzoek dat ze heeft laten doen waaruit blijkt dat bijna de helft van de drinkers van light/zerofrisdrank het aanbod van deze dranken in de supermarkt ziet groeien in vergelijking met vorig jaar en ruim driekwart van de frisdrinkers bewust weleens minder suiker drinkt. Het onderzoek naar 'frisse dranken' vindt sinds 2019 tweejaarlijks plaats. Onder de frisse dranken wordt verstaan: frisdrank (met en zonder prik, met en zonder suiker), vruchtensappen, mineraalwater, water met een smaakje, limonadesiroop en energiedrank. 94% van de Nederlanders drinkt maandelijks minimaal een glas van een van deze dranken.

46% drinkt minimaal 1 glas suikerhoudende frisdrank per maand en 48% 1 glas met frisdrank waar weinig of geen suiker in zit. De mensen die frisdrank nemen, drinken gemiddeld 3,2 glazen per dag, dat was in 2021 3 glazen. 32% drinkt 4 glazen of meer. Van de 14 tot 26-jarigen drinkt 69% frisdrank met suiker en van 27 tot 41-jarigen 60%. 

Suikertaks
41% van de frisdrinkers staat positief of zeer positief tegen een suikertaks waarbij producten met meer suiker meer belast worden. 51% vindt het eerlijker wanneer een suikertaks op alle producten met suiker wordt toegepast en niet op een paar specifieke suikerhoudende producten. 30% verwacht minder suikerhoudende dranken te gaan drinken na invoering van een suikertaks. Een derde denkt evenveel dranken met suiker te consumeren. Vooral mannen geven aan minder suikerhoudende frisdrank te gaan drinken. Vrouwen drinken ook vaker dan mannen helemaal geen frisdrank met suiker. Jongeren (GenZ en millennials) geven vaker aan te verwachten minder suikerhoudende frisdrank te drinken als er een suikertaks wordt ingevoerd dan oudere generaties. Oudere generaties drinken al minder vaak frisdrank met suiker.

Er is ook gevraagd wat de respondenten vinden van andere maatregelen om overgewicht tegen te gaan. Drie kwart staat (zeer) positief tegenover geen btw betalen voor producten binnen de Schijf van Vijf. 65% vind het een goed idee wanneer supermarkten gezondheid stimuleren met hun looproutes, assortiment en acties. Andere maatregelen krijgen geen steun van een meerderheid. 35% vindt het verbieden van reclames voor producten buiten de Schijf van Vijf een goed idee. Het beperken van het aantal fastfoodverkooppunten, daar is 31% voor.  

Reclame
De overheid overweegt ook om marketing van frisdranken gericht op kinderen wettelijk te beperken. 43% vindt een leeftijdsgrens voor reclame-uitingen een goed idee, variërend van 13, 16 en 18 jaar. Een derde vindt zo'n beperking niet nodig.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden