defotoberg / Shutterstock.com

Nieuws Voedselprijzen

'Duitse coalitie zal voor hogere voedselprijs zorgen'

2 December 2021 - Kimberly Bakker

Het regeerakkoord van de nieuwe Duitse coalitie zal voor hogere voedselprijzen in het land zorgen, zo verwachten diverse analisten. De kostprijs van agrarisch ondernemers stijgt immers door een nieuw verplicht dierenwelzijnskeurmerk en/of het uiteindelijke verbod op glyfosaat. Ook de inzet op plantaardige voedingsmiddelen speelt een rol. Welke plannen zijn er nog meer op gebied van voeding?

De nieuwe coalitieregering in Duitsland maakt een einde aan het zestienjarige, conservatieve leiderschap van Angela Merkel. Tijd voor vernieuwing, zo lijkt het motto. Het voorlopige regeerakkoord tussen de Sociaaldemocraten, de Groenen en de Vrije Democraten bevat namelijk volop plannen om plantaardige alternatieven meer aan de man te brengen en om innovaties met betrekking tot alternatieve eiwitbronnen en vleesvervangers te ondersteunen. Dat bleek afgelopen week tijdens de presentatie ervan.

Naast de inzet op plantaardig voedingsmiddelen, moet ook reclame voor producten met een hoog suiker-, vet- en zoutgehalte beperkt worden voor kinderen onder de veertien jaar. Gezonde voeding moet gepromoot worden. Om welke platformen het gaat, is nog niet duidelijk. Televisie, radio en andere landelijke platforms liggen echter voor de hand. Lebensmittelverband Deutschland vindt de maatregel onzinnig. "Reclame speelt – als het überhaupt al een rol speelt – een ondergeschikte rol bij het beïnvloeden van de voedingskeuzes, voedingsvoorkeuren en het eetgedrag van kinderen. Het bestaande kader van wettelijke en vrijwillige regelingen op dit gebied is meer dan voldoende."

Het onderwerp rondom 'kindermarketing' kwam eerder dit jaar al ter sprake, ook in Nederland. De Alliantie Stop Kindermarketing is echter niet van mening dat die zelfregulering voldoende is. "Nu maakt het voor je verkoopcijfers nog uit als je een van de weinigen bent die geen kinderreclame maakt. Als de Europese Commissie of Nederlandse regering vaststelt dat het niet mag, dan niet meer." De Consumentenbond is het daarmee eens. "Veel bedrijven leven hun eigen regels niet eens na, daar is ook geen reden toe. Immers, er zijn geen sancties", stelde Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, eerder.

Hogere voedselprijzen en onzekerheid
Agrarisch ondernemers krijgen verder ook een hele kluif aan de nieuwe coalitie. De Duitse regering voert vanaf komend jaar een verplicht dierenwelzijnskeurmerk in voor vlees, haalt glyfosaat aan het einde van het jaar 2023 van de markt en maakt het gebruik van herbiciden komend jaar al minder goed mogelijk. Over negen jaar – in 2030 – moet daarnaast minimaal 30% van de Duitse landbouwsector op biologische wijze opereren. Financiële hulp wordt geboden om de agrarisch ondernemers te helpen met de omschakeling.

Tegelijkertijd laat het regeerakkoord nog veel vragen onbeantwoord. Zo is niet duidelijk of de Nutri-Score verplicht wordt of vrijwillig blijft. Dat heeft volgens Eggers onder meer te maken met het feit dat niet elk land in de Europese Unie volledig achter de Nutri-Score staat. "Duitsland wel. Het land zal zich blijven inzetten in het promoten van het label. Maar het is lastig om dit te verplichten als er landen zijn die geloven dat Nutri-Score oneerlijk en misleidend is." Verplichte etikettering kan een belemmering worden in het vrije verkeer van goederen.

Analisten verwachten dat bovenstaande plannen ervoor zorgen dat de voedselprijzen in het land stevig zullen stijgen. "Het promoten van een 'duurzame' productie en vergelijkbare consumptie vergt meer promotie van de ecologische sector. Daarbij zal dierenwelzijn belangrijk worden. Kortom: de kostprijs zal bij de agrarisch ondernemers stijgen en retailpartijen zullen met hogere inkoopprijzen te maken krijgen. Dat zorgt ervoor dat de prijzen voor voedsel in Duitsland moeten stijgen", legt analist Christofer Eggers aan FoodNavigator uit. Die stijging komt waarschijnlijk bovenop de verwachte stijgingen van de voedselprijzen in heel Europa.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden