Shutterstock Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Achtergrond Trends

Zomer in aantocht: hier zet buitenlands bedrijf op in

2 Juli 2021

De zomerperiode komt er weer aan. Dat betekent dat veel voedingsmiddelenbedrijven en frisdrankenproducenten actief nadenken over innovatieve producten die ons weerbaar maken tegen de warme zomer die te wachten staat. Waar zet het buitenland op in?

Van barbecuevlees tot ijskoude dranken. Voedingsmiddelenbedrijven en drankenproducten bereiden zich voor op een hete zomer met een breed scala aan nieuwe productontwikkelingen. In het buitenland ligt de focus daarbij op het introduceren van barbecuepakketten, de ontwikkeling van plantaardige producten en het aanvullen of verbeteren van het assortiment koude dranken. Een kijkje in het portfolio van een aantal buitenlandse producenten.

Barbecuepakketten introduceren
Barbecueën is in trek. Steeds meer buitenlandse voedingsmiddelenfabrikanten zetten op die trend in door barbecuepakketten te introduceren. Het Britse Wild & Game doet dat ook. Het bedrijf heeft twee diepgevroren barbecuepakketten ontwikkeld, een groot en een klein pakket. Die omvatten onder meer knoflookfazantborsten, chilipatrijsborsten, steaks, hamburgers en worstjes. "We willen nieuwe manieren creëren om te genieten van mager, gezond vlees dat weinig kilometers heeft gemaakt", vertelt medeoprichter Steven Frampton in een persbericht.

Denk ook aan onlangs recent aangekondigde samenwerking tussen Beyond Meat en DoorDash. De twee partijen lanceren binnenkort een limited edition grillset met allerlei benodigdheden om te barbecueën. De barbecuesets zijn exclusief verkrijgbaar op DashMart, de online supermarkt van DoorDash. Ook de Beyond Burger van Beyond Meat is onderdeel van dit pakket. Die samenwerking sluit overigens meteen aan op de volgende trend.

Plantaardige assortiment uitbreiden
Een trend waar ook deze zomer niet aan ontkomen kan worden, is het plantaardige assortiment. Bijvoorbeeld grote lappen plantaardig vlees voor op de barbecue of kleine stukjes plantaardig vis voor door de salade. Varkensvleesverwerker Richmond heeft zijn vleesvrije assortiment bijvoorbeeld uitgebreid met zogenaamde 'Meat-Free Smoked Bacon Rashers'. Victoria Southern, categorie- en marketingdirecteur bij Kerry Foods, moederbedrijf van Richmond: "Bacon is favoriet binnen de Britse familie, dus we wilden iets creëren dat de vleestegenhanger nabootst en, belangrijker nog, qua smaak geweldig is."

Niet alleen plantaardig vlees kan een aanvulling zijn op de zomerse barbecue, ook plantaardige yoghurt kan gebruikt worden. Denk aan het maken van sausjes als tzatziki. Dat ziet ook Meadow Foods in. Het bedrijf introduceert daarom op korte termijn plantaardige yoghurt – in vier smaken – gemaakt van een mix van haver en rijst.

IJskoffies en andere koude dranken
Niet alleen eten is een goede toevoeging in de zomermaanden, ook koude dranken zijn meer dan gewenst. Nescafé zet daarop in door een nieuwe reeks ijskoffies te introduceren. Die dranken worden geleverd in voorgeportioneerde sachets en kunnen zelf worden aangemaakt met koud water en ijs. Het pakt meteen de gezondheidstrend mee, want de drankjes zijn zo caloriearm mogelijk gemaakt. Laura Branch-Parker, senior brandmanager voor Nescafe Gold Frothy Coffee bij Nestle UK en Ierland: "Met onze nieuwe lancering kunnen koffiefans nu thuis genieten van een ijskoffie in coffeeshop-stijl."

Frisdrankenmerk Square Root heeft een nieuwe 250 milliliter blikvariant gelanceerd. Commercieel directeur Nick McKay zei: "We zien een stijgende vraag naar premium drankjes om mee te nemen, en onze nieuwe blikken zijn de perfecte oplossing. Ze zijn licht, worden op grote schaal gerecycled en kunnen worden verkocht op veel locaties waar glazen flessen niet zijn toegestaan. Hoewel we ons blijven inzetten voor het bottelen van onze drankjes, verwachten we dat blikjes deze zomer en daarna een belangrijk onderdeel van ons aanbod zullen worden."

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Kamado wint nog steeds aan populariteit

Achtergrond Barbecue

Kamado wint nog steeds aan populariteit

'Met kruidenmix is smaak en gemak te combineren'

Inside Outdoor Food Trends

'Met kruidenmix is smaak en gemak te combineren'

Saus hoeft niet gezond, het is een verwenmoment

Inside Outdoor Food Trends

Saus hoeft niet gezond, het is een verwenmoment

Alcoholvrije cocktail net zo in trek als een Radler?

Inside Outdoor Food Trends

Alcoholvrije cocktail net zo in trek als een Radler?

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief