Shutterstock

Achtergrond Logistiek

Hierdoor blijven de logistieke kosten hoog

22 Juni 2021 - Kimberly Bakker

De kosten voor het verzenden van goederen liggen momenteel op een zeer hoog niveau. “Aangezien nieuwe capaciteit slechts langzaam in gebruik wordt genomen, bereiken de vrachttarieven dit jaar naar verwachting nieuwe hoogtepunten. Op de langere termijn blijven de kosten zelfs boven het pre-corona niveau.” Dat is de verwachting van de analisten van ING. Zij noemen vijf redenen waarom de logistieke kosten voorlopig hoog blijven.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Er lijkt geen einde te komen aan de stijging van de verzendkosten. Een tekort aan containers, plotselinge sluitingen van havens en een herstel in de vraag liggen hieraan ten grondslag. Het resulteert erin dat de prijzen voor verschillende handelsroutes inmiddels verdrievoudigd zijn. Op 17 juni kostte vervoer met een 40-voet container van Shanghai naar Rotterdam bijvoorbeeld maar liefst $11.196. "Op de korte termijn is weinig teken van herstel te zien", meldt ING. "We verwachten daarom dat de kosten in de tweede helft van dit jaar blijven stijgen." Vijf redenen waarom de prijs komende tijd hoog blijft.

1. Onbalans
Door de coronapandemie is een onbalans ontstaan op de wereldmarkt, zo schrijft ING. Het gaat zowel om een disbalans in de productie als in de vraag naar goederen. Dat heeft te maken met het feit dat landen op verschillende momenten op slot gingen. Inmiddels worden de meeste landen weer heropend en wordt volop versoepeld. Het leidt tot een herstel in de mondiale vraag naar goederen. Hierdoor is de concurrentie om zeevrachtcapaciteit geïntensiveerd. Die concurrentie zal volgens ING niet snel verminderen, waardoor de kosten hoog blijven.

Bron: ING.

2. Weinig alternatieven
Als tweede reden noemt de bank het gebrek aan alternatieven voor zeevracht. Dit maakt het lastig om de hierboven genoemde stijgende transportkosten te vermijden. "Voor producten met een hogere waarden zouden alternatieve vervoerswijzen normaliter een optie zijn, zoals de verzending van elektronische apparaten door de lucht of per trein. Maar de capaciteit is momenteel beperkt en ook die tarieven zijn gestegen", zo schrijft ING. Vooral de vrachtkosten voor producten met een lagere waarde – denk aan huishoudelijke items, speelgoed of T-shirts – zijn afgelopen periode gestegen. Voor verladers is het moeilijk om deze stijging op te vangen, waardoor de bank verwacht dat consumenten de gevolgen kunnen voelen via prijsverhogingen of in de beschikbaarheid.

3. Individueel herstel
Het individuele herstel van de landen is ook een reden dat de logistieke kosten komend jaar hoog blijven. Sommige landen exporteren inmiddels al meer goederen dan voor de coronapandemie, terwijl anderen (zoals de Verenigde Staten) nog ver achterblijven. Het betekent, volgens ING, dat de handel komende tijd alleen nog maar verder toeneemt. Op de korte termijn zal dit de druk op de vrachttarieven verhogen.  

4. Geannuleerde havenbezoeken
"Wereldwijd is de capaciteit op de belangrijkste scheepvaartroutes hersteld tot het niveau van vóór de grote lockdowns in 2020", zo meldt de bank. "Al werd die capaciteit nog wel beïnvloed door zogenaamde geannuleerde havenbezoeken." In het eerste kwartaal zorgde dit voor een verlaging van 10% in de scheepvaartcapaciteit. Voor het huidige kwartaal wordt rekening houden met 4%. Annuleringen zijn volgens de bank grotendeels een reactie op vertragingen. "Aangezien het systeem overbelast blijft, zal dit op korte termijn niet helemaal verdwijnen."

Bron: ING.

5. Sluitingen van de haven
Een laatste reden waardoor de logistieke kosten voorlopig hoog blijven, is volgens ING het feit dat sommige havens nog altijd plotseling sluiten. Dat was begin juni nog het geval in Yantian, een onderdeel van 's werelds vierde grootste containerhaven Shenzhen. Dit soort taferelen houden het aantal vertragingen hoog en dat heeft weer effect op punt vier, meldt de bank.

Al met al verwacht de bank dat de kosten voor vervoer via zee weer dalen, maar zeker niet voor 2023. En hoewel de capaciteit omhoog zal gaan, zullen de kosten niet teruggaan naar het niveau van voor de coronacrisis.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden