Wut_Moppie / Shutterstock.com

Achtergrond Bezorgmarkt

Bezorgen: een trend die niet meer zal verdwijnen

7 Mei 2021 - Kimberly Bakker

Nederlanders bestelden in het eerste kwartaal van dit jaar alleen al bij Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, 15,3 miljoen maaltijden. Een groei van 53% met dezelfde periode een jaar eerder. De coronacrisis heeft de trend van bestellen fors doen versnellen. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om de boodschappen, een warme avondmaaltijd of een broodje voor de lunch. Ook komende maanden en jaren zet die groei door. Althans, dat is de verwachting. De Nederlander is drukker, werkt vaker thuis en heeft behoefte aan gemak. Bestellen kan voldoen aan al die wensen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De totale deliverymarkt heeft vorig jaar een groei neergezet van 43,1%, zo bleek eerder dit jaar uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De categorie boodschappenbezorging steeg met 49% tot €2,69 miljard. Een jaar eerder was dat nog 'maar' €1,8 miljard. De categorie maaltijdbezorging liet daarnaast een toename zien van 37%, tot een bedrag van €2,75 miljard. In 2019 was dat €2 miljard en in 2012 zelfs maar €1,2 miljard. Niet alleen werd door ons Nederlanders sneller gekozen voor het bezorgen van maaltijden, ook de bestelfrequentie nam toe. Zo werd bijvoorbeeld vaker doordeweeks een kant-en-klare-maaltijd besteld.

"Vooral de coronacrisis heeft deze trend versneld", zo liet Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, toentertijd weten. "Veel Nederlanders die normaal nooit bestelden, hebben vorig jaar noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen." Het aanbod was overigens ook fors groter dan een jaar eerder. Dat komt vooral doordat veel foodbedrijven op zoek moesten naar een alternatief, aangezien de horeca gesloten werd in strijd tegen het coronavirus. Volgens FSIN zou de groei in een 'normaal jaar' ongeveer 14% zijn geweest.

Maar het houdt niet op. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar zet de groei door. Nederlanders hebben in de eerste drie maanden van het jaar 15,3 miljoen maaltijden besteld bij Just Eat Takeaway. Het is een groei van 53% met dezelfde periode een jaar eerder. In totaal gaat het om een bedrag van €400 miljoen, wat een plus is van 72%. Ook Deliveroo zag felgroene cijfers. In het eerste kwartaal steeg het aantal bestellingen met 114%, ten opzichte van een jaar eerder, tot 71 miljoen. Er zijn inmiddels 7,1 miljoen consumenten die minimaal één keer per maand bestellen via Deliveroo. Dat is een toename van 91%.

Meer dan een guilty pleasure
Met andere woorden: de groei van de bezorgmarkt lijkt nog niet ten einde te zijn. Dat onderschrijft Blokker ook. "Consumenten die eerder dus nooit eten of boodschappen bestelden, gaan dat na de coronapandemie sneller doen, zo verwacht ik. Misschien niet in de mate waarin ze dat nu doen, maar het zal ook niet helemaal verdwijnen. Bovendien is er een grote groep jongeren die regelmatig geen zin heeft zelf te koken. Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgservices. Al geloof ik niet dat de omzet in 2021 zo'n vlucht zal maken als in 2020."

Ook Joey Bloemendal, Head of Sales bij Thuisbezorgd.nl, sprak diezelfde verwachting tijdens de online Horecava begin dit jaar uit. "Maaltijdbezorging is inmiddels meer dan een 'guilty pleasure'. De consument kiest er bijvoorbeeld steeds vaker voor om een gezonde of een veganistische maaltijd te bestellen." Volgens de salesman zijn er meerdere redenen waarom het bezorgen van maaltijden ook na de crisis populair blijft. Een daarvan is het credo: 'on demand, anywhere & anytime food'. "De consument vindt het belangrijk dat een maaltijd wanneer dan ook beschikbaar is, bijvoorbeeld direct na het sporten." Daarnaast speelt thuiswerken een grote rol. "De office lunch wordt komende jaren de home-office lunch."

Blokker voegt hier nog een overkoepelende reden aan toe, namelijk: gemak. Uit onderzoek van FSIN blijkt dat Nederlanders gemak belangrijker zijn gaan vinden. "Eten koken wordt door veel consumenten gezien als een tijdrovende en stressvolle klus. Het thuis laten bezorgen van een maaltijd lost dat probleem gemakkelijk op. Maar, daarbij stel ik ook dat een maaltijdbox of gezonde kant-en-klaarmaaltijd uit de supermarkt ook aan die wens kan voldoen. Ik verwacht dan ook dat de horeca meer concurrentie gaat krijgen vanuit de retail."

Supermarkt investeert in bezorging
Dat de markt blijft groeien is ook voor die supermarktketens meer dan duidelijk en daarom zetten zij volop in op het verbeteren van de bezorgservice. Zo streeft Albert Heijn, net zoals concurrent Picnic, ernaar om de boodschappen te bezorgen met elektrische minibusjes. Ook elektrische bezorgfietsen zijn aan de orde gekomen. Alles om maar zo duurzaam mogelijk die boodschappen bij de consument te krijgen. Ook Jumbo investeert fors. Zo opende het begin maart de derde e-fulfilment center, speciaal voor het bezorgen van online bestelde boodschappen.

Maar niet alleen deze grote, bestaande supermarktketens zien heil in de bezorgmarkt. In de afgelopen twee jaar zijn er natuurlijk tal van online supermarkten opgericht. Denk aan het hierboven genoemde Picnic, maar andere voorbeelden zijn Crisp, Gorillas en Hello Fresh. Allemaal spelen ze voortreffelijk in op het gemak dat de consument zo verlangt. En zoals voor het meeste geldt: als je er eenmaal aan gewend bent, dan is het lastig om er daarna weer afscheid van te nemen. Dat zal waarschijnlijk ook zo zijn als het gaat om online maaltijden bestellen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden