Shutterstock

Opinie Jimé Hoen

Duurzaamheid is geen keuze meer

15 Juni 2021 1 reactie

De afgelopen jaren zijn er heel wat biologische tentjes uit de grond gestampt. Duurzaamheid is 'hot topic'. Dat moet ook wel, want we zijn een hele lange tijd niet erg aardig geweest voor onze wereld. De aarde is uitgeput. En dus moeten we nú onze verantwoordelijkheid nemen. Dat geldt voor iedereen. Van het MKB tot de grote corporate bedrijven. Van de lokale traiteur op de hoek tot de grote fast food ketens. Van materieel tot het proces. Het begint bij de keuzes die jij maakt.

De traditionele 4P's moeten aangevuld worden met relatief nieuwe 3 P's: People, Planet, Profit. Drie begrippen die op harmonieuze wijze gecombineerd moeten worden voor de toekomst van jouw bedrijf. Maar hoe word je nou het beste jongetje van de klas? Hoe kun je accelereren? Je hebt drie keuzes. Je kunt je footprint verkleinen, je footprint neutraliseren óf je kunt een positieve footprint achterlaten. Ik daag je uit om dit laatste te bewerkstelligen. Maak de wereld beter dan hoe je hem kreeg. Er zijn genoeg creatieve oplossingen.

Achterblijven is geen optie meer
Al vele horeca bedrijven gingen je voor. Achterblijven is geen optie meer. Denk aan McDonald's en haar McFlurry. De fastfoodketen heeft de plastic lepels inmiddels vervangen door een houten variant. Hiermee hebben ze niet alleen afscheid genomen van 'plastic waste', maar ook van het machinale proces. Een probleem? Absoluut niet! Medewerkers roeren jouw McFlurry nu met de hand. En dat is helemaal niet gek als je bedenkt dat hamburgers ook gewoon handmatig worden gestapeld. Bovendien wordt ieder ander ijsje, in elke willekeurige ijszaak, ook met de hand geschept.

Naast plastic kun je natuurlijk ook papieren materialen in de zaak aanpakken, zoals menukaarten of ander drukwerk. Kies bijvoorbeeld voor gerecycled papier of afwasbare menukaarten. Zo heb je minder afval en ga je een stuk duurzamer om met marketingmiddelen. Maar wees creatief! We leven in een digitale tijd. Dus waarom gooi je die menukaart niet helemaal de prullenbak in? Plaats liever een QR-code op tafel met een link naar de online variant van het menu. Dat is niet alleen zuinig voor de beurs, maar ook voor het milieu. Plus: het is extra hygiënisch! Een belangrijk argument in deze tijd.

Het vervangen van materialen biedt een eerste oplossing. Maar duurzaamheid gaat veel verder dan dat. Hoe duurzaam is jouw proces eigenlijk? Zet je mensen duurzaam in? Hoe duurzaam is jouw apparatuur? En waar haal je producten vandaan? Dit zijn vragen die je jezelf zou moeten stellen. Een goede investering is nu eenmaal het halve werk. Met een gezonde marge zal je profiteren van een duurzame winst. Daarnaast kun je er ook voor kiezen producten lokaal te halen. Het lijkt inderdaad gemakkelijk om die ene tray eieren bij de grote leverancier te bestellen. We vergeten dan echter wel dat er gemiddeld zo'n 7 kilo CO2 uitstoot (per kilo eieren) aan ons voorbij gaat voor een boerenomelet. En dat terwijl die boer in jouw omgeving datzelfde ei verkoopt. Het smaakt net zo lekker, het is veel milieuvriendelijker én je steunt ook nog eens de lokale ondernemer. Win-win-win!

Alle kleine beetjes helpen
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat bovengenoemde oplossingen niet realistisch zijn voor elke horecaondernemer. Maar ieder begin is een begin. En alle kleine beetjes helpen. Je kunt er uiteindelijk ook voor kiezen om duurzaamheid 'neutraal' te krijgen. Dan laat je de wereld achter zoals je hem ook hebt gekregen. Oftewel: alles wat je gebruikt voeg je ook weer toe aan de aarde. Hergebruik materialen of recycle ze, zodat het een tweede leven krijgt. Kun je geen materialen teruggeven aan de aarde? Steun dan een stichting die zich specifiek richt op het herstel van de aarde. Zoals het planten van bomen en het opruimen van zeeën. Neem ons eigen bedrijf,  MijnMarketing.com. Door de hoeveelheid drukwerk die wij produceren is het niet mogelijk om papier volledig te vervangen. Daarom hebben wij ons de ambitie gesteld om voor iedere gekapte boom, er twee terug te plaatsen. Onze positieve footprint aan de aarde.

Ten slotte is het belangrijk dat je jouw geloof in duurzaamheid ook incorporeert met het bedrijfsconcept. Je maatschappelijker voordoen dan je daadwerkelijk bent heeft geen zin. Wees eerlijk. Niet alleen in de keuze van materialen en processen, maar juist naar de buitenwereld. Mensen prikken er namelijk keihard doorheen. En dat leidt tot negatieve beeldvorming. Zeg liever "Wij doen alles zo duurzaam mogelijk" in plaats van "We zijn 100% duurzaam". Met deze gedachte in je achterhoofd is een duurzame toekomst ook voor jou weggelegd. 

Jimé Hoen
Directeur full-service marketingbureau MijnMarketing.com

boerenbusiness.nl

Jimé Hoen

Bij MijnMarketing.com houden we van marketing met resultaat. Een super gedreven team van specialisten werken samen om de online en offline marketing van ZZP, MKB en Corporate bedrijven zowel strategisch, tactisch als operationeel waar te maken. Dat maakt MijnMarketing.com het enige full-service bureau: alle specialisten met ambitie onder één dak, die samen als team het marketingresultaat willen overtreffen. Één partner en één team voor alle marketingservices die jouw bedrijf nodig heeft.
Reacties
1 reactie
Jankievit 16 Juni 2021
Koffie automaat gelul. Op dit moment zijn voedselprijzen 5% van de bnp .moet worden 25% van het bnp
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Is duurzame supermarkt straks de standaard?

Achtergrond Retail

Is duurzame supermarkt straks de standaard?

Dit vindt de duurzame consument belangrijk

Achtergrond Consumenten

Dit vindt de duurzame consument belangrijk

Lidl opent meest duurzame supermarkt van het land

Nieuws Retail

Lidl opent meest duurzame supermarkt van het land

Meer klanten voor duurzame landwinkels

Nieuws GoodFoodClub

Meer klanten voor duurzame landwinkels

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief